...

Cayin N3-spelare recension: hög glans till ett medelpris

Jag undrar vem som kom på detta marknadsföringsknep först? Varumärket släpper ett flaggskepp och kastar sedan ut en fläkt på marknaden med dess kopior, men till lägre priser. Och alla samhällsgrupper är lyckliga. Och nu har Cayin, vars produkter vi recenserar regelbundet, nyligen släppt N3, en prisvärd ljudspelare som kombinerar en tilltalande design med kompakt storlek och vackert ljud. Det återstår att lyssna på allting själv och måla i detalj..

Tack till XChesser Audio för att de tillhandahöll ett prov att lyssna på.

Cayin N3-ljudspelare

Cayin N3

Tekniska egenskaper

DAC-chip: AK4490EN

Förstärkare: OPA1652 + OPA1622

Skärm: TFT 2.4′, 400 × 360

Utgående effekt: 2 × 130mW @ 32Ω

Stöd för MicroSD-kort: upp till 256 GB

Ljudformat: WAV, AIFF, FLAC, ALAC, APE, WMA, OGG, MP3, DSD256, DSF, DFF, SACD-ISO

Utgångar: för 3,5 mm hörlurar

Gränssnitt: S/PDIF via USB typ C

Bluetooth: 4.0 APT-X

Batteri: 2500mAh drifttid på en enda laddning: upp till 12 timmar, 2-3 timmars laddning.

Mått: 100 mm × 54 mm × 13 mm

Vikt: 100 g

Cayin N3 MP3-spelare

Cayin N3-ljudspelare

Utseende och paket

Det är som en iPhone, fast det är inte en iPhone trots allt. Det är jag som talar om den nya Cayin-spelarens vita förpackning – om du tittar på den på avstånd. Men den cyanfärgade logotypen på omslaget avslöjar att det rör sig om en ”parodi”. Den cyanfärgade cirkeln stänger dessutom otvetydigt modellnamnet på två språk – här kan man äntligen få en inblick i de tekniska specifikationerna för ljudkällan på baksidan av lådan…

Och vad finns inuti den här gången?? Morgonen är genast igång av solkaninen på ingefärsfodralet – det är mjukt, silikon, spelaren i sig visade sig vara vinröd, men kan vara cyan eller svart – vad du än säger. Den nya spelaren tvekar inte att sätta på ett silikonfodral, fick en ”ginger toddler” – söt, kärleksfull, rolig. På skärmen, som det borde vara, bifogades en skyddande film, det finns också en ”bunt-butterfly” av kabel USB typ-C: det fungerar perfekt för att synkronisera enheten med din dator och leder till strömadaptern. Om alla sorters instruktionsdokument ska jag inte säga för mycket.

Spelarens design är inte alltför elegant, men den är ren och snygg. ”Den rödaktiga babyn är mycket tilltalande både för ögat och vid beröring. Det röda höljet är tillverkat av aluminium och skärmen är TFT 2.4′ har en upplösning på 400 × 360, knapparna på sidorna – plast, baksidan är täckt med ribbad konstläder. I allmänhet håller du den i handen som en talisman…

Knapparna och kontrollerna är utspridda runt spelaren på ett traditionellt sätt, alla är igenkännbara och lätta att trycka på. Men det finns några överraskningar: i den högra änden – där knapparna för paus och framåt och bakåt är placerade – finns det något svart strax under. Detta plastlock, som täcker minneskortplatsen, är. Jag höll på att tro att micro SD skulle skakas ut ur satsen, men jag drömde förgäves… Det är okej, huvudsaken är att det finns en plats att lägga den på…

På vänster sida finns en på/av-knapp och en lång plus/minusknapp för volymkontroll.

Den grundläggande navigeringen är placerad på frontpanelen under skärmen: i mitten pekar den mekaniska knappen Ok mot mig, och fyra beröringskänsliga ikoner är elegant markerade till vänster och höger för menynavigering. Jag tror att touch-knapparna ibland inte tog hänsyn till mina fingrar. Fel? Inte ofta, inte kritiskt, men jag har inte uppfunnit det! Jag hoppas att mina fingrar är nöjda med spelarens firmware… Men menyn är ändå ganska logisk och tydlig, som trafiken i en reglerad korsning: allt är tydligt och begripligt, som alltid med Cayin-spelare.

Två hörlursuttag finns i botten: ett 3,5 mm hörlursuttag kombinerat med en linjeutgång, tillgänglig via menyn och ett modernt USB typ-C-uttag – som också fungerar som en digital utgång för den externa DAC:n, vilket gör Cayin N3 mycket bekväm att använda som en transport för mer detaljerad ljudbehandling på en annan enhet. På tillverkarens webbplats finns förresten kablar som omvandlar USB-kontakten till SPDIF-koaxialutgång. Användbart alternativ, synd bara att en sådan ”sträng” inte ingår i uppsättningen.

Cayin N3-ljudspelare

Cayin N3-ljudspelare

Ljud

Följande hörlurar användes vid lyssningen: Etymotic ER-4SR, Ambient Acoustics am5-lam, Audio-Technica ATHSX1a, Meze 99 neo, Beyerdynamic DT1350, Beyerdynamic DT250/250 och Phonon SMB-02.

Med alla hörlurar spelade enheten hyfsat, volymen var tillräcklig för alla listade modeller. Till och med Beyerdynamic DT250 med sina 250 ohm vid High Gain låter ganska högt och massivt. Det fanns alltså ingen brist på kraft.

Ljudet i Cayin N3 påminner om chipet från Asahi Kasei Microdevices med sin musikalitet, värme och gnista i det övre registret, vilket gör ljudet från enheten melodiskt och ljuvligt.

Spelare N3 spelar uppmuntrande och positivt. Naturligtvis kan han också förmedla allvarliga intonationer, men det underliggande konceptet i hans leveranser, även om det är något mörkare i bakgrunden, förblir livsbejakande. Här är vad det innebär att ge en liten accent i form av ”bengalisk glitter” i HF-området!

Ta Bryan Ferrys ”All Tomorrow’s Parties” som exempel

Kompositionen låter fyllig och mystisk. Tillsammans med Beyerdynamic DT250/250 ger enheten ett stort djup och atmosfär till den musikaliska bilden. Den virtuella scenen är medelstor och är uppbyggd som om den vore rundad i rummet, nästan sfäriskt, och omsluter lyssnaren med sin värme. Presentationen är solid, men alla detaljer är på plats, ingenting är fransat, hela bilden är inte alls smulad och kommer som ett enda lager.

De låga frekvenserna, med sin efterklang och stora, något mjuka kick, mörkar bakgrunden och ger ljudet en mystisk kvalitet. Mittpartiet skimrar mjukt mot denna bakgrund, som dansare på en nattlig karneval. Brians sång glider och charmar med sin sammetsbariton: diskant, hi-hat, cymbaler – alla i nyårsaftonens ”glitter” mot den här bakgrunden, som lyser upp karnevalsmysteriet och ger en positiv ton till hela bilden.

Det blir vackert, du kan inte säga något. Ändå är det något som saknas lite här, om man har lyssnat på tillräckligt många källor av högre kategori. Wade i det ena spåret efter det andra för att tydligt förstå den hunger som kommer upp. Det som saknas är kanske en viss klarhet i kompositionens grundläggande ”teckningsaccenter”. Det finns en viss uppmjukning i det lägre registret och inte riktigt en tydlig ”gnista” i diskanten, vilket kan betraktas som ett litet delta. Men det är den här lilla fuzzy-känslan som ger ljudet av den yngre modellen sin egen charm, värme och charm.

Men för en sådan ny produkt till lågt pris på ineffektivitet är det möjligt att inte tveka offentligt, dessutom är mina val redan ganska villkorliga. Det är visserligen ”inte mitt” sound, men det är väldigt musikaliskt och jag tror att det kommer att få många att hänga med sin vackra och charmiga röst. Efter bara en vecka med N3 ville till och med jag lyssna på den om och om igen och bli upphetsad av att gunga med huvudet i takt… Och vad mer behöver du på vägen, särskilt för en sådan prislapp för musik i fickan??

Ljudspelare

Bottenlinje

Bas – solid, med en liten, mycket snygg accent i mellanregistret, lite mjukare, basen är välstrukturerad, jag skulle till och med kalla den ”berusande”. Den saknar lite fart och grus, men den är inte heller överdrivet svag: vacker och vackert – det är det som är det fina med den.

Mellanregistret är mycket musikaliskt, sammetslent och charmigt, utan tydliga toppar eller dalar.

Det som saknas lite här är upplösningen, detaljrikedomen. Men vilken musikalitet! Du kan inte ta bort detta från Cayin N3.

Högtalarna är lätt accentuerade, smuliga, men inte heller störande. De ger en komposition ”sötma” och samma medryckande ”munterhet”. Ja, den uppnår detta på grund av den lilla distorsionen i det övre registret, men den övergripande bilden är ”saftig” och vacker som ett resultat.

Naturligtvis ska du inte förvänta dig ljudbilden från ”toppsegmentet” – det är en annan nivå. Men i nischen ”upp till 10 000 krona” enhet säkert bosatte sig i första raden.

Ljudspelare

Slutsats

En bra liten spelare, som är attraktiv och ganska mångsidigt ljud. Snygg design, bra byggkvalitet, kan användas som en transport för digital signalöverföring – allt detta gör den till en intressant aktör på marknaden för bärbart ljud. Och det låga priset på nyheten är ytterligare tio poäng till dess förtjänst. I Sverige kan du köpa Cayin N3 för cirka 9 500 krona. Jag tycker att denna prislapp är mer än tillräcklig i förhållande till konkurrensen.

Design, byggkvalitet, ljud, pris.

Ibland glittrar touchknapparna inte kritiskt, kan korrigeras i den nya firmware , inte lämplig för fans av torrt bildskärmsljud.