...

Olympus OM-D E- M5 spegellös kamera recension

E-M5, som lanserade OM-D-serien och är den tekniska grunden för alla efterföljande spegellösa kameror från Olympus, inklusive PEN-serien, firade två år på marknaden i februari. Ett par månader senare släppte företaget ett specialkit med samma kamera i en något omgjord design och det senaste professionella 12-40/2.8-objektivet med hög öppningsgrad. Inga större designförändringar av kameran. Years har uppenbarligen ingen kontroll över de fem, och trots att det saknas några verkliga funktioner är det fortfarande populärt.

Olympus

Olympus OM-D E- M5 digital kompaktkamera med utbytbar optik

16,1 megapixel 14-42mm F3.5-5.6 3″ $1350

I jämförelse med den yngre E-M10 vinner den här kameran på grund av närvaron av en magnesiumhölje som tål väder och vind, en perfekt beprövad 5-axlig stabilisator, särskilt användbar för makro och video, samt en kontakt för anslutning av externa tillbehör. Med detta sagt är trådlös överföring och Wi-Fi-styrning inte bekanta för E-M5, det kommer inte att finnas någon inbyggd blixt men den levereras med en enkel extern blixt . Den lutande skärmen använder OLED-teknik för hög ljusstyrka, utmärkt läsbarhet i solljus och låg energiförbrukning, men den blinkar inte med upplösningen.

E-M5 skiljer sig från OM-D, den äldre medlemmen i serien, genom att den saknar hybridautofokus, men har snabb FAST AF-kontrastinställning, något mindre intressanta och flexibla hårdvarukontroller, en enklare sökare och display. Den tar 9 bilder per sekund i stället för 10 och har en långsammare minsta slutartid. Medan E-M1 till största delen är utformad för professionella användare kan E-M5 mycket väl tilltala fotoentusiaster.