...

Panasonic Lumix DMC kompaktkamera recension

Framgången med utvecklingen av systemkameror med professionell videoinspelningsfunktion fick Panasonic att söka efter liknande lösningar inom segmentet kompaktkameror. LX100 är en erfarenhet av att skapa en enhet där tonvikten ligger på optik och bildkvalitet i allmänhet, om än på bekostnad av mångsidighet. FZ1000 fokuserar på det bredaste möjliga utbudet av kamerascenarier

.

Panasonic Lumix DMC-LX100

Panasonic Lumix DMC-LX100

12.7MP 24-75mm 3.1x 3″ NYHET

Det verkar som om Panasonic redan från början skapade LX100 enligt Leicas designmetodik, så att kameran skulle passa in så mycket som möjligt i partnerföretagets eget kamerasortiment. Men av någon anledning bestämde sig den tyska tillverkaren den här gången för att arbeta mer med att ändra utseendet på den ursprungliga modellen. En omdesignad Lumix med den berömda röda cirkeln i stället för den ursprungliga D-Lux-logotypen Typ 109 finns redan på hyllorna och kostar cirka 69 000 krona, medan tillgängligheten och priset på LX100 fortfarande var en öppen fråga när detta skrevs.

Det finns många snygga kameror på marknaden, men det som verkligen gör LX100 unik är sensorn. För första gången sedan introduktionen av den första 4/3-tums sensorn 2001 byggdes en kamera med ett integrerat objektiv i detta format. Ett seriöst svar på konkurrenter som använder sensorer i tum- och APS-C-storlek. Den första är en och en halv gång mindre i effektiv yta, den andra är dock större, men alla kameror som bygger på ”SLR”-sensorer har endast inbyggd optik. LX100 kanske inte är så kraftfull, men den har ett mer mångsidigt objektiv och högre bländarförhållande.

Panasonic har utrustat sina nya flaggskeppskompaktkameror Lumix med en sensor som används i systemkameror. Från de ursprungliga 16 megapixlarna används inte mer än 12,7 åt gången. Det optiska systemet är beräknat på ett sådant sätt att det vid olika bildförhållande belyser det största antalet celler på matrisen och behåller den största synvinkeln. Tydligen ansåg de att LX100:s flerformatsförmåga var ganska viktig eftersom den har en särskild omkopplare på objektivet för att välja bildförhållande. Zoomkroppen blev fokus för kontrollerna. Vid sidan av formatspaken finns det en annan spak för att välja riktningsläge. Bakom dem finns en ring som styr zoom eller manuell fokusering. En annan ring används för manuell inställning av bländare. Slutartiden väljs med motsvarande väljare som är markerade på den övre panelen. Detta är det exponeringssystem som för närvarande erbjuds i Fujifilm- och Leica-kameror, och många fotografer tycker att det är bekvämare och tydligare. Du kan också ställa in exponeringskompensationen till ±;3 EV med den dedikerade väljaren. Filterknappen bredvid bör inte lura fans av öppen bländare: LX100 har inget inbyggt ND-filter. Kompensera för avsaknaden av den genom att växla slutaren till elektroniskt läge, där ultrakorta slutartider på upp till 1/16 000 s är tillgängliga. Det mest märkliga är att den här dedikerade knappen aktiverar de digitala filtren, vilket du aldrig skulle förvänta dig att se på en äldre kamera. Kan inte konfigureras om; det finns tre andra tangenter på baksidan för att få tillgång till ytterligare funktioner.

Vid sidan av den tre tum stora skärmen har LX100 en liten men tydlig elektronisk sökare. De kan inte bara dupliceras, utan även ”självreplikeras”. Om en fotograf till exempel arbetar med ett okular som det primära sättet att komponera en bild, kan en särskild informationsskärm visas för att ge en indikation på statusen för alla viktiga fotograferingsparametrar. Tyvärr har kameran inget pekskärmsgränssnitt och displayen är permanent inbyggd på baksidan av kameran.

Det finns inget utrymme för en inbyggd blixt i kamerahuset, men kameran levereras med en avtagbar blixt med ett riktnummer på 7 m, 100 ISO , som tidigare funnits på vissa spegellösa Lumix-kameror. Om du vill kan du sätta en blixt i ”hot shoe” och en mer seriös blixt. Det finns inga extra kontakter i skon, vilket innebär att inga ytterligare aktiva tillbehör, t.ex. externa zoommikrofoner, kan monteras. Det finns inte ens en ljudingång bland uttagen för att spela in ljud från externa enheter, vilket är synd eftersom kamerans videoläge är enastående. Panasonic är först med att lära en kompaktkamera på seniornivå att filma i 4K 3840×2160, 30p .

Matris

Tillverkad av

Panasonic

Lumix DMC-LX100

NYA

Storlek, tum

4/3

12,7

ISO** ljuskänslighet

100-6400 25600

Eqv. Brännvidd, mm

24-75

Zoom, förstoring opt./digital

3.1x/4x

Fotografering

o

Bländarvärde

1,7-2,8

Manuell fokusering

+

Makroläge, MDF, cm

3

60-1/16000

16

+

S-mode

+

+

+

Drift ombord

blixt, m

7,0

Anslutning av

extern blixt

+

+

+

3840×2160@30p

Ljud och video

+

Recorder

3,0

LCD-skärmens upplösning, tusentals pixlar

921

Internt minne, MB

Effekt *****

Li-ion 300

115×66×55

393

9/15/2014

Panasonic Lumix DMC-LF1

Panasonic

Panasonic Lumix DMC-LF1

12MP 28-200mm 7.1x 3″ 14,700 krona.

LX100 har visat sig vara en ganska stor kamera på grund av sitt format, medan Lumix LF1 är Panasonics försök att komma in i segmentet med fickkameror på högre nivå. Ingångsbiljett – liten storlek, högkvalitativ elektronik, stor sensor och omfattande kontrollmöjligheter. Det visar sig vara ganska bra.

Till skillnad från konkurrenterna valde utvecklarna en optik med en mindre maximal bländare men med ett större utbud av brännvidder. Vid vidvinkel erbjuder den f/2, men är täckt upp till f/5,9 vid maximal zoom. Detta tillvägagångssätt är motiverat: inte många fotografer vet hur och gillar att arbeta med motivet på kort avstånd, och det finns fler möjligheter att välja perspektiv med 7.1x-objektivet.

Unik i sin klass och otypisk för kompakta enheter med en chassitjocklek på 28 mm – inbyggd elektronisk sökare. Det är sant att dess nödvändighet i en avancerad kamera i fickformat är tvivelaktig, och kvaliteten är medioker: endast 200 000 pixlar i upplösning ger ingen chans att njuta av den till fullo. Men som du kan se på andra kompakta Lumix-kameror och systemkameror som släppts nyligen försöker utvecklarna bygga in sökaren där de kan.

Själva kompaktmodellen ser bra ut, även om den inte är lika imponerande som Fujifilm XQ1. Hårdvarugränssnittet är traditionellt för amatörkompakter, men programvaran är inte dålig.

Wi-Fi finns också tillgängligt, med ett NFC-chip som gör att du kan upprätta en anslutning mellan enheter genom att bara röra den ena enheten mot den andra. Kontrollerna är ganska praktiska för en liten kamera. Den omkonfigurerbara multifunktionella ringen på objektivet spelar en stor roll här.

Tekniska specifikationer:

Matris

Tillverkad av

Panasonic

Lumix DMC-LF1

14700

Storlek, tum

1/1,7

12,1

ISO** Ljuskänslighet

80-6400 12800

EQ. Brännvidd, mm

28-200

Zoom, förstoring opt./digital

7.1x/4x

Fotografering

o

Bländarvärde

2,0-5,9

Manuell fokusering

+

Makroläge, MDF, cm

3

60-1/4000

16

+

S-mode

+

+

+

Drift ombord på fordonet

blixt, m

0,6-7,0

Anslutning av

extern blixt

+

+

+

1920×1080@50i

Videoljud

+

3,0

LCD-upplösning, tusen pixlar

920

Internt minne, MB

87

Effekt *****

Li-ion 250

103×62×28

192

4/24/2013

Panasonic Lumix DMC-FZ1000

Panasonic

Panasonic Lumix DMC-FZ1000

20MP 25-400mm 16x 3″ 43,500 krona.

Framgången med utvecklingen av systemkameror med videoinspelning på professionell nivå fick Panasonic att söka efter liknande lösningar inom segmentet för kompaktkameror. LX100 är en erfarenhet av skapandet av en enhet där den grundläggande betoningen ligger på optikens kvalitet och bilden som helhet, dock på bekostnad av universalitet. FZ1000 fokuserar på det bredaste möjliga användningsområdet för kameran och sätter kvaliteten i bakgrunden. En ultrazoom med en stor en-tums sensor och den snabbaste zoomen i segmentet i form av en systemkamera. Det är möjligt att konstruktörerna medvetet valde att inte experimentera med en större sensorstorlek eftersom kameran även med den befintliga ljusreceptorn visade sig vara tung och mer lik en DSLR. Detta är dock alltid ett plus för kameror med lång räckvidd, eftersom kamerans stabilitet, bra grepp och balans är mycket viktigt vid låga vinklar. En ytterligare fördel med FZ1000:s generösa storlek är att den har ett stort antal knappar, väljare och spakar monterade på kroppen. Kamerans verktygslåda är så omfattande att du måste ha snabb tillgång till de viktigaste alternativen om du vill arbeta effektivt. Och eftersom utrymmet i kameran inte var ett problem kompromissade konstruktörerna inte med den elektroniska sökaren, som visar en bild med en upplösning på 2,4 miljoner punkter i ett okular med relativt stor yta. Under den finns närhetssensorer som automatiskt växlar från skärmen till sökaren när fotografen för kameran nära ansiktet.

FZ1000:s tydliga tre-tumsskärm är helt roterbar – vilket är särskilt användbart med tanke på videohårdvaran – men av någon anledning saknas pekplattan. Men fem anpassningsbara knappar, en navigeringstangent, två klickhjul och en hel rad dedikerade valmöjligheter borde räcka även för den mest kräsna användaren.

Kameran har högsta möjliga prestanda tack vare en sensor för höghastighetssignalavläsning och Venus Engine, en fyrkärnig processor. Det finns ingen fassensor på sensorn, men kameran är utrustad med den senaste DFD-tekniken för kontrastskärpa. Dess hemlighet är att objektivet som ansvarar för fokuseringen inte behöver gå igenom hela zoomområdet för att ge sensorn en så skarp bild som möjligt, eftersom den kraftfulla elektroniken har lärt sig att analysera oskärpa-mönster också. Det räcker med två bilder – en som pekar på förgrunden och en som pekar på den bortre bakgrunden – för att kameran ska kunna beräkna vid vilken fokusposition skärpan uppnås. Detta ökar dramatiskt autofokushastigheten. Bildbehandlingen använder tre innovativa algoritmer för att förbättra bilddetaljer, minska ljusstyrka och kromatiskt brus och minimera effekterna av diffraktion.

Den kraftfulla prestandan är tillräckligt stark för att fånga och koda 4K-video med 30 bilder per sekund. För att hjälpa dig att inte bara filma tydligt utan även korrekt filmat videomaterial erbjuder FZ1000 en uppsättning verktyg som fokuspeaking, zebramärkning i realtid av underexponerade och svartmarkerade områden, ett antal gammaalternativ och indikatorer för ljudnivåkontroll. Välj mellan fem fokuseringsmönster som baseras på rotationen av ringen på objektivet. Ringen är dock en, och den är ansvarig för skärpning och zoomkontroll lägesomkoppling en speciell spak , så att det kan vara svårt att arbeta manuellt med zoom och fokus under inspelningen av videon. Fotografer har inga problem med det, men videografer har det. Men båda typerna av användare är entusiastiska över kamerans optiska stabilitetssystem med fem axlar.

När det gäller fotoutrustning erbjuder FZ1000 det bästa av två världar. Här är allt en erfaren fotograf eller en nybörjare kan behöva om de råkar få tag på en kamera. Kameran erbjuder flera nivåer av separat ljushetskorrigering för ljusa och mörka partier.

Tekniska specifikationer:

Tillverkare

Panasonic