...

Sony Alpha A3000 spegellös kamera – recension

En märklig produkt, en spegelfri kamera på ingångsnivå i ett stort hus, har ett bra skäl för sin existens. Den okunniga köparen som kommer till butiken och väljer en kamera på ett grundligt och billigt sätt.

Digital kompaktkamera med utbytbar optik Sony Alpha A3000

20.4MP 18-55mm F3.5-5.6 3″ $390

Med det första kriteriet är klart: för neofyter exempel på soliditet är DSLR, så A3000 utförs i en liknande formfaktor. Av vissa skäl kunde tillverkaren inte helt uppfylla det andra kriteriet under lång tid, eftersom ”startkameran” kom in på marknaden till ett ganska oväntat pris. Men nu har balansen jämnats ut något, inte minst eftersom de flesta andra ”system” har stigit märkbart i pris.

Det är dock svårt att rekommendera en modell, och förmodligen är det inte nödvändigt: köp av en sådan kamera kan bara vara spontant. Designerna var tvungna att spara mycket pengar på bokstavligen allt. A3000 utmärker sig genom sin atypiska Sony-design och billiga material. Tillverkarna har inte sparat på kostnaderna för en högkvalitativ bildskärm och sökare. En sensor och processor med god prestanda, som har visat sig fungera bra i andra kameror, står här i ett fördröjt tandem med ett litet och långsamt buffertminne. Den är så kompakt, och den inbyggda blixten kunde ha varit mycket kraftfullare. A3000 väger nästan lika mycket som flaggskeppet i A7-serien, men är också tyngre än många billiga spegelreflexkameror.