...

Sony Alpha A7/A7R Spegelfri kamera recension

Trots expansionen av det äldre spegelfria kamerasegmentet Sony Alpha är de två modeller som fortfarande är mest intressanta för fotografer A7 och dess äldre motsvarighet, A7R, som släpptes tidigare. Dessa systemkameror med fullformat är utan tvekan ledande inom segmentet och är seriöst utrustade med videofunktioner, men du behöver inte betala för de specifika videofunktionerna hos A7S. Deras kompakta höljen koncentrerar alla moderna framsteg inom fotoindustrin, vilket i sin tur ger fotograferna ett högkvalitativt resultat, användarvänlighet och flexibilitet i sitt arbete.

Spegellösa kameror

Sony Alpha A7 digital kompaktkamera med utbytbar optik

36,3 megapixel 3″ $2470

Spegellösa kameror i toppklass använder Sony E-systemet i NEX som bas. Följaktligen är alla spegellösa optiker som släppts fram till dess kompatibla med den nya enheten, med det enda förbehållet att endast APS-C-sensordelen kommer att användas avrundade svarta kanter beskärs automatiskt .

Redan fullformatssensorn ger A7 en avsevärd fördel jämfört med konkurrenterna när det gäller bildkvalitet. Förutom att förbättra detaljer, brusreducering och färgåtergivning arbetar en ny dubbelkärnig Bionz X-processor med följande. Den är utrustad med algoritmer för skärpning i flera zoner och reducering av diffraktion. Det är uppenbart att landskapsfotografer, som är mer benägna att använda en liten bländare där diffraktion blir ett problem för att få maximalt skärpedjup, kommer att uppskatta detta programvaruverktyg. A7R går ett steg längre när det gäller att avbilda de fina detaljerna i dina bilder, tack vare sina 12 miljoner extra ljuskänsliga celler och borttagandet av ett antialiasingfilter. Priset för kvalitet i det här fallet är en viss uppoffring i reaktionshastighet för autofokus: medan A7 har ett hybridsystem för skärpning måste A7R förlita sig enbart på kontrastdetektering.

Båda versionerna är enheter som, när man tittar på dem, är utformade för yrkesverksamma. Huset av magnesiumlegering är skyddat mot miljöpåverkan och skyddar interiören mot damm och fukt. En responsiv kontroll, som riktar sig till krävande fotografer, ger snabb åtkomst till alla de viktigaste inställningarna för fotografering med hjälp av hårdvarufunktioner – knappar, rattar och spakar på kamerahuset. Vissa kan omprogrammeras enligt användarens önskemål. Vissa säger att en seriös fotograf inte kan klara sig utan en sökare, vilket är anledningen till att den här kamerans 3-tums, 1,23 miljoner punkters pivotdisplay kompletteras med ett okular. Sökaren är naturligtvis elektronisk, men den har en utmärkt upplösning på 1024×768 pixlar.

Om du är en amatör utan tillräcklig kunskap eller önskan att förstå visdomen om fotograferingsteknik, men vill köpa den minsta digitala systemkameran med fullformat, kommer Alpha A7 fortfarande att kunna tillfredsställa dig. Den erbjuder Intelligent Auto, olika scenlägen och ett förenklat gränssnitt för kamerakontroll.

Problemet är att välja FE-optik. Den är för närvarande begränsad till två Zeiss-fiktioner med snabb bländare: den vidvinkliga och standardiserade och den telefackliga 70-200mm G-serien med f/4-bländare men med en stabilisator. I zoomen representeras vidvinkel- och måttligt teleområdet av ett 28-70 mm objektiv med variabel bländare. Köpare av A7 kommer att finna det användbart i ett ”kit” kan du spara upp till 10 000 krona . , medan A7R:s optik sannolikt inte levererar den kvalitet som du förväntar dig av den. Du kan utöka ditt urval med Sony/Minolta A-objektiv, men de måste installeras med ganska skrymmande och dyra adaptrar.