...

Testhögtalare PSB Image T65

Förra året uppdaterade den kanadensiska ingenjören och fiolentusiasten Paul Bartons PSB Speaker International sin populära Image-serie, som grundades 1999.

PSB Image T65 högtalarsystem

TESTRESULTAT

KONSTRUKTIONSKUNSKUNSKAPER: I den uppgraderade serien används den ursprungliga modulära frontplattans utformning. Alla högtalare har samma typ av frontpanel av icke-resonant plast som rymmer respektive drivrutiner, diskant eller mellanregister/mellanregisterdrivrutiner. Alla högtalare i serien använder samma 25 mm aluminiumkupolhögtalare med ferromagnetisk spolkylning. Dessutom används två typer av MF/HF-drivrutiner, med gjutna polymerkoner vars yttre yta är metalliserad med aluminiumfolie och fjädrande gummisuspensioner. Finns i två storlekar – 133 och 165 mm. Varje MF/HF-modul har sin egen reflexport. En sådan konstruktion gör det möjligt att på ett betydande sätt förenkla tillverkningen av olika högtalare och därmed sänka produktionskostnaderna. Även om de nya högtalarna har dyrbara tekniska lösningar har kanadensarna lyckats ”pressa” dem in i mellanklasspriset utan att ändra principen för den ursprungliga Image-serien, som var positionerad som högtalare som var tillgängliga för alla. Den modulära designen har ett antal andra fördelar: generella designmöjligheter och automatisk tonal konsistens mellan alla högtalare i ett hemmabiosystem.

Image T65 är den bästa golvmodellen i den omdesignade Image-serien. Frontpanelen består helt och hållet av fyra enheter: en ”squeaker”-modul och tre identiska moduler med bas/mellanregisterdrivare med en diameter på 165 mm och 50 mm fasomvandlare. Varje modul har en böjd profil som förhindrar brytning, och plastytan runt diskanten är också strukturerad. Sidorna och baksidan av skåpet är av MDF. Avståndet mellan sidorna minskar något när du närmar dig fram- och baksidan. Det sällsynta skåpsdjupet på över en halv meter är anmärkningsvärt. Invändigt är kabinettet förstärkt med kabelband, men det finns inga fack och alla MF/HF-drivrutiner delar samma volym. Den passiva korsningskonfigurationen är inställd för 2,5 band med 500 Hz och 2,5 kHz delningspunkter. Alla drivrutiner är skyddade av metallbafflar, så du kan placera högtalarna säkert bredvid tv-apparater och datorskärmar. På baksidan av skåpet sitter en ensam patchpanel med två par universella terminaler, inbäddade i plast. T65 accepterar därmed installationsmetoderna Bi-Wiring eller Bi-Amping. Högtalarna står på fyra plastben, som är något utskjutande på sidorna och har plats för spikar eller gummifötter. T65:s och andra högtalare i Image-serien har två färgalternativ: asksvart kabinett med svart frontpanel eller lönnlönn med silverfärgad ram.

PSB Image T65 ljudkvalitet

AUDIO KVALITET: Ljudet från Image T65-paret vilar på en solid grund av dynamisk bas. Det låga intervallet ligger runt 40 Hz, ett utmärkt resultat som gör att en högtalare i stereo kan förhandla sig runt en subwoofer för nästan allt musikaliskt innehåll. Basen låter ganska platt, med bara en liten upphöjning i mitten. Ett sådant iögonfallande mellanregister borde tilltala fans av modern musik. Med en bra attack har basregisterljudet en genomsnittlig mikrodynamik och en viss brist på snabbhet, vilket verkar vara ett legitimt pris att betala för att använda tre fasomvandlare samtidigt, och även i samma volym. Lyckligtvis blir strukturen tydligare och mer detaljerad när frekvensen ökar. Mids och toppar är rena och väldefinierade. Även om T65 inte visar upp någon rikedom av klangfärg, låter de akustiska instrumentens primära klangfärger naturligt. Jag gillade de vokala delarna, de manliga rösterna låter solida, med en fyllig bas och de kvinnliga rösterna återges tydligt utan att vara tröttsamma och skrikiga.

Namnet på Image-serien medför egna skyldigheter för T65. Stereopanoramat öppnar sig brett och fyller jämnt i azimut. Förgrunden är något framskjuten och bilderna är väl lokaliserade. Baksidan är mindre kontrastrik, men ganska läsbar. Dessa kanadensiska högtalare lever alltså upp till sitt namn på ett mycket bra sätt.

PRIS: 980 DOLLAR.

SAMMANFATTNING

TILLGÄNGLIGHET: djup, dynamisk bas, mjukt mellanregister och diskret toppläge.

Nackdelar: Något långsammare bas.

SLUTSATSER: Image T65 kan med rätta hävda att den är en mångsidig högtalare som fungerar bra i stereo i nästan alla genrer. Det bör dock noteras att de moderna stilarna reproduceras T65 mer intressant än kammarmusik eller till och med symfonisk musik. Den djupa och dynamiska basen från de kanadensiska högtalarna är ett välkommet tillskott till flerkanaliga DT-system.

Betygsätt den här artikeln
( Inga betyg ännu )
Alva Ulsson

Hej! Jag heter Alva Ulsson och jag är en erfaren konsult inom hushållsapparater. Med årens erfarenhet vill jag dela med mig av värdefulla kunskaper och tips relaterade till hushållsapparater.

Vitvaror. TV-apparater. Datorer. Fotoutrustning. Recensioner och tester. Hur man väljer och köper.
Comments: 3
  1. Anders

    Hur är ljudkvaliteten på testhögtalaren PSB Image T65? Är den värd att överväga för mitt hemmabiosystem?

    Svara
  2. Victor

    Vad är ditt intryck av testhögtalaren PSB Image T65? Är ljudkvaliteten övertygande och klar? Finns det några speciella funktioner eller egenskaper som utmärker sig? Är priset rimligt i förhållande till prestanda? Jag är intresserad av att veta mer om denna högtalare och skulle uppskatta din åsikt och erfarenhet. Tack på förhand!

    Svara
  3. Nils Ekström

    Hej! Jag undrar om någon har erfarenhet av testhögtalaren PSB Image T65? Är ljudkvaliteten bra och hur är basen? Kan den användas för både musik och film? Tack på förhand!

    Svara
Lägg till kommentarer