Vinnarna i Nikon Small World-tävlingen för mikrofotografering tillkännages

Den 44:e Nikon Small World Microphotography Competition avslutas. Hans mål var att visa mikrokosmos extraordinära skönhet genom att kombinera framsteg inom modern vetenskap, teknik och fotografisk konst. Varje år är tävlingen öppen för bilder tagna med optiska mikroskop av alla märken.

Fullständig recension och testbilder av den spegellösa kameran Nikon Z7

Yousef Al Habshi, första plats

Årets tävling fick över 2 500 bidrag från forskare och fotografer i 89 länder. Vinnaren var Yousef Al Habshi från Förenade Arabemiraten. Den visar ögat på den asiatiska röda palmeviveln, en insekt som inte är mer än 11 millimeter lång. Fotot togs för laboratoriet vid New York University Abu Dhabi, som studerar metoder för att påverka populationer av palmvidefåglar.

Trots sitt vetenskapliga syfte var fotot också värdefullt ur fotografisk synvinkel. ”Variationen av färger och linjer i insektens ögon fick mig att känna att jag fotograferade en smyckeskollektion”, säger Yousef Al Habshi. – Det är inte alla som lockas av att fotografera mikroobjekt, än mindre insekter. Men genom mikrofotografering kan vi upptäcka en helt ny, vacker värld som vi aldrig tidigare har sett. Det är som att upptäcka vad som döljer sig under havets yta.

Rogelio Moreno, andra pris

Det andra priset gick till Rogelio Moreno från Panama för hans färgstarka fotografi av ormbunksorrar, en klusterstruktur som producerar och hyser sporer. Vinnaren på tredje plats är Saulius Gugis från Naperville, USA. Den fångar larven av den dreglande sångare i sitt ”bubbelhus” och skyddar på ett säkert sätt sin värd från rovdjur och temperaturväxlingar.

Vinnarna kommer att få varsitt kontantpris – liksom 17 andra deltagare som har fått högsta betyg av juryn. Deras foto har publicerats på Nikons webbplats.

Saulius Gugis, tredje pris

Nikon under namnet Nippon Kogaku KK lanserade sitt första mikroskop 1925. Sedan dess har företaget förfinat och utökat sitt instrumentutbud och lanserat 3D-mikroskop och andra innovativa modeller. Idag är Nikon det enda mikroskopföretaget som har egna optiska tillverkningsanläggningar – från optiskt glas med hög precision till specialobjektiv. Nikons mikroskop hjälper forskare runt om i världen att göra viktiga upptäckter. Till exempel använde japanen Shinya Yamanaka Nikon-tekniken i iPS-cellforskningen, vilket gav honom Nobelpriset i medicin.

1. Oskar

Var kan man se vinnarnas fantastiska mikrofotografier från Nikon Small World-tävlingen?

2. Oscar Dahl

Kan du berätta vilka som är vinnarna i årets Nikon Small World-tävling för mikrofotografering? Jag är spänd på att se de fantastiska bilderna!