...

Fujifilm X systemkamera recension

Fujifilms X-serie har knappast någonsin drivits av prisvärdighet. Ett kontrollkoncept som blandar glädjeämnena med analog och digital teknik har utvecklats under generationer av X-serien. Tillverkaren har på ett intelligent sätt hanterat det stora synfältet så att fotograferna kan välja det mest bekväma sättet att titta på. Sökarbilden kan utvidgas till ett helt fält eller delas upp i två delar. Den ena visar bilden i ramen, den andra visar ett förstorat fragment av fokuseringsområdet med en simulerad Doden-kil.

Fujifilm X-T1

Spegellösa kameror

Fujifilm X-T1

16,3 megapixel 18-135 mm

F3.5-5.6 R LM OIS WR 3″ 80 000 krona.

Under lång tid var den svaga punkten i X-T1, Fujifilms äldsta och mest professionella kamera, systemet, eller snarare optiken. Fram till nyligen fanns denna damm- och vattentäta kamera utan skyddad optik, vilket innebar att fördelarna med ett förseglat kamerahus inte fanns. Och nu är det dags för optiken. Utvecklarna har tagit ett intressant grepp om det professionella zoomparet: istället för 24-70 och 70-200 mm erbjuds fotograferna deras APS-C-ekvivalenter, dvs. de snabba 16-50 och 50-140 mm. På så sätt förlorar du inte den breda bildvinkeln, som i de flesta fall är viktigare än förstoringsmöjligheterna på grund av den beskurna faktorn. På grund av den kortare brännvidden skulle man kunna förvänta sig att objektiven är lättare och mindre än sina motsvarigheter till SLR-objektiv, men tyvärr är detta inte fallet. Det höga priset är också något avskräckande, särskilt när det gäller den vattentäta universalzoomen 18-135 med variabel bländare. Men Fujifilms X-serie har aldrig varit inriktad på att vara prisvärd.

Själva kameran är intressant. Ett magnesiumhus, en kompakt filmspegelreflexkamera och ett porträttgrepp – det yttre utseendet på en seriös kamera som fungerar. I en skåra på den övre panelen, där pentaprisma och exponeringssensor i spegelreflexkameror är placerade, finns en digital sökare med en upplösning på nästan 2,5 miljoner punkter. Det har fortfarande den bästa kombinationen av funktioner och överträffar inte bara de elektroniska utan även de optiska okularen i även fullformatskameror. Det breda synfältet är smart utformat så att fotografen kan välja det synfält som passar honom eller henne bäst. Sökarbilden kan utökas till helskärm eller delas i två delar. Den ena visar bilden i ramen, medan den andra visar en inzoomad del av fokusområdet med en simulerad Doden-kil.

Det koncept som kombinerar framstegen inom analog och digital teknik som utvecklats genom generationer av kameror i X-serien exemplifieras nog bäst här. Två av de tre halvmekaniska exponeringsväljarna, med sin tvådelade design, låter dig kontrollera ytterligare ett par inställningar. Sex anpassningsbara funktionstangenter, 7 minnesbanker för inställningar gör det möjligt för dig att ta fullständig kontroll över fotografering i sina egna händer och inte förlora en sekund av värdefull tid. Det går bokstavligen att ställa in kameran från reportageläge till till exempel studioläge genom att trycka på en knapp.

En viktig bidragande faktor till kamerans reaktionsförmåga är det hybrida autofokussystemet – X-Trans-bildsensorn i APS-C-storlek innehåller sensorer för fasdifferensoskärpa tillsammans med subpixlar som är involverade i bildformningen.

Som komplement till kamerans professionella funktioner finns trådlös dataöverföring och trådlös styrning, en rad anpassade fotograferingslägen, mjukvaruimitation av Fujis ursprungliga filmfärgåtergivning och en rad digitala filter.

Fujifilm X-E2

Spegellösa kameror

Fujifilm X-E2

16.3MP 18-55mm

F2.8-4 R 3″ 46 000 krona.

Kameran, som är tillägnad bokstaven E, var ursprungligen tänkt som en något nedgraderad version av X-Pro1, det tidigare flaggskeppet i Fujifilm X-systemet. Men i och med introduktionen av X-E2, som har visat sig vara betydligt dyrare, har det uppstått en obalans i sortimentet. Trots sitt mindre glamorösa yttre är kameran märkbart lättare det finns mindre metall i konstruktionen och mer kompakt. Dessutom behåller den helt och hållet det ursprungliga kamerakontrollsystemet, vilket motsvarar utformningen av filmkameror. Den dyra unika hybridsökaren gav plats för en helt elektronisk sökare.

X-Pro1 och X-E1 var utrustade i linje med toppmodellerna och amatörernas ”systemkameror” från 2012. Den nuvarande modellen har en mycket mer avancerad uppsättning egenskaper och funktioner och är ändå det logiska amatöralternativet till den mäktiga X-T1. Wi-Fi med fjärrkontroll och Full HD-video med progressiv skanning med 60 fps. Ljud kan spelas in med både interna och externa mikrofoner. Blixtenheten har plats för en intern blixt X-T1, som alla professionella kameror, har endast en blixtsko för externa blixtar . Den är helt inkapslad och överskuggar inte telefonens vintageutseende. Den andra generationen X-Trans CMOS-sensor har alla egenskaper från sin föregångare och innehåller samtidigt hybridsensorer för hybridfokus i kameran. Manuell fokusering kan nu hanteras med hjälp av tre separata hjälplägen: förstoring, fokuspeaking – framhävande av kontrasterande gränser på skärmen eller i sökaren, digital delad bild – bildinformation från fasdifferenssensorer. Algoritmer för diffraktionskompensation och moiré-reduktion på EXR Processor II. Den totala prestandan har förbättrats avsevärt och kamerans respons är omisskännlig.

X-E2 har ännu inte scenlägen, intelligenta autolägen eller digitala effekter som du förväntar dig av en erfaren hobbyist – du kan leta efter dem i den nedre delen av sortimentet. Den har dock några mycket trevliga tillägg i form av panorama- och flerexponeringslägen.

Tillverkare

Fujifilm

X-E2

Medelpris*

ny

Matris

Typ

CMOS

Storlek, mm

23,6×15,4

16,3

Bajonett kompatibel optik

Fujifilm X

Digital zoom, multiplar

Manuell

+

Fotofångst

Ljuskänslighet ISO**

200-6400 100, 25600

30-1/4000

Program för scener

+

S-mode

+

+

+

Guide nummer för inbyggd blixt, m

7

Anslutning för extern blixt

+

+

+

Inspelningshastighet bilder per bildserie

7 fps

1920×1080@60p

Videoljud

+

3,0

LCD-skärmens upplösning, tusen pixlar

1040

Li-ion 350

129x75x37

350

Datum för tillkännagivandet

18.10.2013

Fujifilm X-M1

Fujifilm

Fujifilm X-M1

16,3 MP 16-50 mm

3.5-5.6 OIS 3″ 23,600 krona.

X-M1 är för närvarande det lämpligaste valet bland Fujifilms serie av systemkameror för dem som är villiga att betala mindre och ändå vill ha ett lättanvänt fotografiskt verktyg som uppfyller de nya behoven hos den passionerade amatören. Den mindre X-A1 nu, med märkbart sämre kvalitet på bilderna, kostar inte så mycket mindre för att kompromissa med den.

Liknande design som X-Pro och X-E, men lite mindre flashig. Retrokamerastylingen är intakt vid första anblicken, men modellen känns inte tillräckligt solid. X-M1 saknar pseudoanaloga kontroller, vilket gör den mindre flashig. XF premiumoptik ersatt av ett 16-50mm zoomkit från XC-basutbudet.

Ändå är X-M1 mycket mer intuitiv och nybörjarvänlig. Uppställningshjulen på toppen gav plats för ett lägesväljarhjul, inklusive scenläget. De många funktionstangenterna kommer inte att skrämma de senaste ägarna av kompakta datorer, eftersom nästan alla kontroller är koncentrerade till den välbekanta navigeringstangenten. Ett stort urval av digitala filter finns också tillgängliga för dem som älskar snabba och levande effekter.

Av någon okänd anledning har sökaren begränsats till sin status som ett professionellt alternativ, och därför har X-M1 inte haft den även om de flesta användare skulle tycka att displayens lutningsmekanism är en mycket mer intressant funktion . Det bästa av allt är att den helt och hållet återger det elektroniska hjärtat i de större kamerorna med X-Trans-sensorn och EXR Processor II. Så bildkvaliteten är inte mycket sämre än deras. Ingen fasautofokus, men ger tydliga kanter vid manuell autofokusering.

Tillverkare

Fujifilm

X-M1

940

Typ

CMOS

Storlek, mm

23,6×15,5

16,3

Lins, fokusering

Bajonett kompatibel optik

Fujifilm X

Digital zoom, förstoring

Manuell

+

Fotofångst

ISO** Känslighet

200-6400 100, 25600

30-1/4000

Program för scener

13

+

S-läge

+

+

+

Körnummer för inbyggd blixt, m

7

Anslutning för extern blixt

+

+

+

5,6 fps

1920×1080@30p

Videoljud

+

Recorder

3,0

LCD-skärmens upplösning, tusen pixlar

920

Li-ion 350

117x66x39

330

25.06.2013

Fujifilm X-A1

Fujifilm X-A1

16,3 mp 16-50 mm

f3.5-5.6 ois 3″ 20 000 krona.

Fujifilm X, det minsta kompakta systemet, är visuellt nästan identiskt med X-M1 och i samma viktklass. Den har fortfarande kvar sin högupplösta 3-tums vinklingsskärm med hög upplösning, kraftfull EXR Processor II, fjärrkontroll och trådlös överföring av material via Wi-Fi, ett hyfsat videoläge och en solid uppsättning ganska seriösa funktioner, varav många inte ofta finns i maskiner på instegsnivå.

En avgörande faktor för att positionera X-A1 som ”den första bokstaven i alfabetet” för Fujifilm X var sensorn. Den märkesmärkta X-Trans-sensorn ersätter den konventionella CMOS-sensorn med en standard Bayerian-filtermosaik. Anti-aliasing-filter har återinförts, vilket eliminerar moire men minskar något mikroblur och detaljnivån. Så den här modellen erbjuder inte en detaljerad studie av de minsta detaljerna i scenen, som tillhandahålls av proprietära sensorer installerade i avancerade enheter.

Tillverkad av

Fujifilm

X-A1