...

Olympus SP-100EE kompaktkamera mini recension

När vi säger att det är dags för en banbrytande innovation som skulle kunna göra kameran enklare och mer intuitiv att använda, menar vi något som Olympus gjorde med SP-100EE.

Olympus

Olympus SP-100EE kompaktkamera

16 megapixel 24-1200mm 50x 3″ NY

Själva modellen är inte något märkvärdigt. Zoom med 50 bilder är inte längre en överraskning, det ergonomiska höljet med bekväma kontroller bör tas för givet, liksom Wi-Fi-modulen. Skärmen har inga anmärkningsvärda egenskaper, den har ingen svängningsmekanism och är inte känslig för beröring. Sökaren – även om den inte är enorm, är den mycket tydlig och responsiv – förtjänar sitt eget beröm. Den är lånad från den nedre delen av O-MD-serien av ”systemkameror”. Snabb slutartid, manuell exponering och fokusering, omfattande anpassning – den typ av funktioner som du förväntar dig av en ultrazoomer.

Men ingen utom Olympus har tänkt på att använda kollimatorsikten för att sikta på kameror med långa brännvidder! Att hitta och spåra ett avlägset rörligt motiv från en mycket smal bildvinkel är ingen lätt uppgift alls, och det är ännu svårare med kompakta ultrazoomar. Varken skärmen eller den elektroniska sökaren gör det enkelt, eftersom fotografen bara kan se ett synfält åt gången och allt runtomkring är utelämnat. Ett kollimatorsikt – kan fällas ihop till ett ficklampsfäste och låter dig se ett helt område framför kameran med en ljus markering som projiceras på sökarglaset. Beskärningsnoggrannheten är förstås lidande, men bilden kunde vara renare och mer korrekt arrangerad redan i redigeringsstadiet. Huvudsaken är att motivet finns med i bilden.