...

Recension av Nikon 1 S1/S2 spegellösa kameror

Den yngsta kameran Nikon 1 S1 och samtidigt en av de mest tillgängliga ”systemkamerorna” i allmänhet har förändrats. Priset för S2 har ännu inte tillkännagivits i skrivande stund, men det är osannolikt att det kommer att slå priset på 10 000 krona…, liksom sin föregångare. S1, som nu är drygt ett år gammal, ligger i samma prisklass som de kompakta modellerna i mellanklassen. När det gäller storleken ser den dock inte mycket annorlunda ut heller. Nykomlingen, i samma formfaktor, har betydligt mer avancerade saker. Så förvänta dig inte ett otroligt lågt pris.

Den spegellösa kameran

Nikon 1 S2 digital kompaktkamera med utbytbar optik

10,1 megapixel 10-30mm F3.5-5.6 3″ $260

14,3 megapixel 10-30mm F3.5-5.6 nytt

Bokstavligen allt har uppgraderats och förbättrats. Sensorupplösningen har ökat från 10 megapixlar till 14 megapixlar. AF-hastigheten förbättras genom tillägget av fasassisterad kontrastskärpning. Expeed 4A-processorn möjliggör kontinuerlig fotografering med 20 bilder per sekund vid full upplösning med aktiv autofokus. Modellen kommer att skilja sig från J4 genom en något mindre storlek, avsaknad av Wi-Fi och en konventionell skärm med medelhög upplösning. Ett trådlöst gränssnitt finns som tillval, och miniatyrsändaren WU-1a ger den saknade, men populära, funktionen. Nykomlingar kan njuta av ett förenklat användargränssnitt, smart auto, effekter i kameran och en mängd andra roliga verktyg.

Precis som S1 har S2 en plastkropp. Färgspektrumet har minskat: rosa och grå varianter har försvunnit, men det finns en kraftig gul version.