...

Recension av Nikon Coolpix kompaktkamera

Kameran, som är integrerad med Nikons egenutvecklade system av systemtillbehör, erbjuder inte bara ett brett utbud av inspelningskontroller utan replikerar också DSLR-styrningsstilen så nära som möjligt i en kompakt kamera. Detta gäller även den grafiska utformningen av programvarans gränssnitt och dess struktur.

Nikon Coolpix A

Kompaktkameror

Nikon Coolpix A

16.2MP28mm1x3″ 30,000rub.

Coolpix A är inte ung längre, men den har inte förlorat sin relevans. Det finns endast två sådana kompakta APS-C-kameror på marknaden. Den enda direkta konkurrenten är Ricoh GR, men trots alla likheter är de mycket olika koncept. Så för en viss kategori fotografer har Coolpix A inget alternativ.

Den mest sannolika köparen av den här kameran kan vara en ägare av en äldre Nikon amatör- eller professionell DSLR-kamera. En kamera i fickformat kan vara ett verktyg för ögonblicksbilder, ett verktyg för att hjälpa dig att ta backstage, en snabb lösning för genusscener som råkar finnas till hands och slutligen ett enkelt alternativ till ”systemutrustning” för personligt bruk. Det största hindret för att använda Coolpix A som en allt-i-ett-kamera, liksom för alla andra modeller med en APS-C-sensor eller högre, är optiken. Ett objektiv med fast brännvidd, även om det har utmärkta prestanda, begränsar användarens val av motiv och inramningsalternativ i alla fall. Genom att välja en bildvinkel som motsvarar 28 mm i 35 mm-format har Nikons utvecklare effektivt berövat Coolpix A möjligheten att fungera bra i porträttgenren. Den naturliga perspektivförvrängningen vid den här brännvidden kan ändra ansiktsdragen avsevärt på korta avstånd, och för mycket av bakgrunden kommer in i bilden när du rör dig bort från motivet. Kamerorna i Fujifilm X100-familjen med ett 35 mm-objektiv kan göra det lite bättre, men ändå.

En APS-C-sensor utan lågpassfilter och en optik som är särskilt utformad för den ger extremt detaljerade bilder, så passionerade landskapsfotografer kommer att älska Coolpix A. Inga problem vid hög känslighet heller. Detta är särskilt användbart eftersom inget stabiliseringssystem kunde byggas in i den lilla kameran.

Kameran, som är integrerad med Nikons egenutvecklade system av systemtillbehör, erbjuder inte bara ett brett utbud av inspelningskontroller, utan kopierar också, så nära som möjligt i en kompakt kamera, stilen på SLR-kontroller. Även den grafiska utformningen av programvarans gränssnitt och dess struktur påverkas. Nikon amatör- och professionella modellägare kommer att finna Coolpix A mycket bekväm och bekant. Till och med magnesiumutrustningen och magnesiumutrustningen har tydligt inspirerats av dessa ”systemkameror”. Man bör dock vara medveten om att kameragränssnittet inte är idealiskt för dem som gillar att anpassa allt i enheten. Funktionerna för de allra flesta kontrollerna är fördefinierade. Bekvämt genomfört? Jag antar att allt beror på fotografens individuella vanor och preferenser.

Ingen inbyggd trådlös modul. Men skriv inte av Coolpix A när du behöver den: med den valfria WU-1a-sändaren kan du enkelt avhjälpa den här bristen. Modulen är ganska liten och billig, ansluts till en USB-port och skickar bilder till iOS- och Android-mobilenheter och ger dem livebilder från kameran i fjärrstyrt slutarläge.

Tekniska specifikationer:

Tillverkad av

Nikon

Coolpix A

30000

Storlek, tum

23,6×15,6

16,2

ISO-känslighet**

100-6400 25600

Lins, fokusering

EQ. Brännvidd, mm

28

Zoom, multiplicitet opt in ./digital

1x/-

Fotoinspelning

Bländarvärde

2,8

Manuell fokusering

+

Makroläge, MDF, cm

10

30-1/2000

19

+

S-mode

+

+

+

Inbyggd prestanda

blixt, m

0,5-11,5

Anslutning av

extern blixt

3:2 bildförhållande

+

+

1920×1080@30p

Videoljud

+

3,0

LCD-skärmens upplösning, tusen pixlar

921

Internt minne, MB

Li-ion 230

111×64×40

299

Datum för tillkännagivandet

3/5/2013

Nikon Coolpix P7800

Nikon Coolpix P7800

12,2 megapixel 28-200mm 7x 3″ 17 900.

Som ett viktigt svar på konkurrenterna erbjuder P7800 en mer mångsidig zoom. Bländarförhållandet är något lägre än för sina Canon-, Olympus- och Pentax 1/1,7-tumskamrater. Panasonic LF1 erbjuder ett liknande utbud av brännvidder, men objektivet är något ”mörkare” i teleläget. Maximal brännvidd i objektivet utökad till 200 mm i 35 mm-ekvivalent vid f/4-bländare ger fler inramningsalternativ och utökar listan över tillgängliga motiv. De grundläggande fotograferingsegenskaperna uppfyller dagens standard: stor CMOS-sensor med bakgrundsbelysning och 12 miljoner fotodetektorer, stöd för kontinuerlig fotografering upp till 8 bilder per sekund, RAW-tagning, pluggbart ND-filter, flexibel och detaljerad justering av massan av fotograferingsparametrar. P7800 har både en inbyggd blixt och en blixtsko, men det som verkligen skiljer den åt är möjligheten att trådlöst styra externa blixtar. Endast Olympus XZ-2 har den här typen av funktionalitet. Nikon PowerShot G16 slår Canon PowerShot G16 genom att ha en skärm – liknande funktioner, men fundamentalt annorlunda i designen. Med det svängbara fästet kan du inte bara luta skärmen, utan även luta den i sidled och framåt. Oavsett kamerans riktning är det enkelt att ta bilder över hela skärmen. De glömde inte att inkludera en sökare i P7800. Tidigare modeller hade en optisk anslutning, men nu har den elektroniska motsvarigheten ersatt den. Den är liten, men har en hyfsad upplösning för sin storlek. Hur som helst är den bättre än den zoombara analoga sökaren i G16.

Naturligtvis är kameran kompatibel med ett ganska brett utbud av Nikon SLR-tillbehör, inklusive även en extern styrbar zoommikrofon, trådbunden fjärrkontroll, radio- och IR-fjärrkontroller, trådlösa moduler och en GPS-mottagare. Den sistnämnda kan anslutas till P7800, men är i allmänhet inte nödvändig, eftersom kamerans geolokaliseringsmodul har sin egen.

Tillverkare

Nikon

Coolpix P7800

Medelpris*

17900

Storlek, tum

1/1,7

12,2

ISO-känslighet**

80-6400

EQ. Brännvidd, mm

28-200

Zoom, förstoring opt./digital

7,1x/-

Fotoinspelning

o

Bländarvärden

2,0-4,0

Manuell fokusering

+

Makroläge, MDF, cm

2

60-1/4000

19

+

S-mode

+

+

+

Inbyggd prestanda

blinkar, m

0,5-10

Anslutning

extern blixt

+

+

+

1920×1080@30p

Videoljud

+

+

3,0

LCD-skärmens upplösning, tusentals pixlar

921

Internt minne, MB

86

Li-ion 340

119x78x50

399

9/5/2013

Nikon Coolpix P340

Kompaktkameror

Nikon Coolpix P340

12,2 megapixel 24-120mm 5×3″ 12 900 krona.

Coolpix P340, som är typisk för Prosumer i fickformat, erbjuder erfarna fotografer en stor sensor med låg upplösning men hög effektiv känslighet, en komplett manuell lägespalett, en mängd olika inställningar och ett gränssnitt som är optimerat för enkel användning av dess rika verktygslåda. Den femdubbla zoomen har en utmärkt bländare på F1.8 i den breda änden, som tyvärr sjunker dramatiskt till F5.6 innan den når sin maximala brännvidd på 120 mm. Och här förlorar P340 förstås mot sina huvudkonkurrenter. Samtidigt är detta den mest prisvärda enheten i sin klass i det aktuella utbudet. För dem som vill prova och arbeta med en bra och funktionell kompaktkamera utan att behöva betala en hög budget, kan du inte rekommendera en bättre.

Kameran har en utmärkt skärmupplösning på 921 000 punkter med en extra vit pixel i varje grupp. Så för jämförbar bakgrundsbelysningseffekt visar den en ljusare bild utan att blekna i solen. Särskilt när skärmen inte är en svängbar skärm. Nikons minsta kompaktkamera i ”storformat” har ett mycket användarvänligt kontrollsystem som även Coolpix A. Tre hjul, varav ett på objektivet, löser de flesta inställningsuppgifter. Elektroniken är tillräckligt snabb för kontinuerlig fotografering med 10 bilder per sekund märkligt nog kan den äldre P7800 inte skryta med en sådan hastighet . När avtryckaren väl har släppts ut distraheras inte kameran av bildbehandlingen: processen sker i bakgrunden, även när du fotograferar i HDR. Som ett resultat av detta missar fotografen inga bilder på grund av att tekniken är tveksam. Programvaruverktygen omfattar ett urval av ”lättsamma” digitala filter samt kraftfulla verktyg som Picture Control eller Active D-Lighting, som optimerar färg- och tonkvaliteten. HDR-läge för automatisk bildsammansättning med bara två bilder. Detta är kanske inte tillräckligt för att återge mjuka tonövergångar i scener med särskilt stark kontrast, men i de flesta fall är denna funktion ändå användbar.

Medan den tidigare versionen av kameran hade GPS som en trevlig extrafunktion, har den senaste modellen Wi-Fi. Den kan inte bara användas för att hämta aktuella georefererade data från din mobila enhet, utan även för att skicka foton till ett nätverk eller fjärrkontroll: ett mer än användbart substitut.

Tekniska egenskaper:

Tillverkare

Nikon