...

Recension av Samsung WB100 kompaktkamera

Samsung WB100 ultrazoom erbjuder inte samma funktionalitet som de flesta konkurrenter: kameran har ingen manuell kontroll, ingen RAW-inspelning, ingen roterande display och videoinspelning i det föråldrade 720p-formatet. I stället erbjuder WB100 en extremt vidvinkel och en hygglig förstoring till ett exceptionellt överkomligt pris.

Kompaktkamera Samsung WB100

16.2 MP 22.3-580 26x 3″ $230

Objektivets ”stabiliserade” brännvidd börjar vid 22,3 mm och går hela vägen upp till 580 mm. Med den här zoomen är det lätt att fotografera i ett trångt rum i sällskap med vänner och att i detalj se avlägsna arkitektoniska detaljer eller små djur. Kontrollerna är helautomatiska, men en smart automatik, som kan bestämma scenen, kommer sannolikt inte att göra fotografen besviken. Innehåller en mängd olika filter, effekter och ramar. Den tre tums skärmen har en låg upplösning på endast 230 000. prickar. Och den drivs av uppladdningsbara AA-batterier – en användbar funktion för dem som reser mycket och ofta är borta från elnätet.

Den populära logiken om ”ultrazoom för den krävande amatörfotografen” passar inte riktigt för WB100. Snarare en budgetkompakt kamera med kraftfull optik. Men prislappen på cirka sju tusen dollar står i skarp kontrast till den vanligtvis högre kostnaden för liknande enheter. Till exempel kostar en extremt likadan kamera som WB100, den ”vänliga” Pentax X-5 den har samma objektiv och är till och med AA-driven med något mer avancerade funktioner tre tusen dollar mer.