...

Recensioner av kompaktkameran Fujifilm X

Fujifilms X-serie av premium DSLR-kameror har fått en rad ersättningar. Utvecklarna har alltid varit uppmärksamma på fotografernas önskemål och försökt att tillgodose dem i möjligaste mån. Optiken i sig, med sin vackra design, mycket skarp och utan några märkbara svagheter, är fortfarande densamma. Den unika hybridsökaren har också genomgått en uppgradering, vilket är tänkt att göra manuell fokusering enklare.

Fujifilm X100T

Fujifilm X100T

16,3 megapixel 35mm 1x 3″ krona 55 000.

Fujifilm X-serien av premiumkameror har fått ett antal omedelbara ersättningar. Vi börjar med det kompakta flaggskeppet X100T, som ersätter X100S. Den tidigare modellen var resultatet av en mycket förfinad utveckling av den allra första kameran i serien. Det är också en produkt av en evolutionär förbättring. Utvecklarna har alltid varit uppmärksamma på fotografernas önskemål och försökt att tillgodose dem i möjligaste mån.

Det bästa av sin föregångare. Det är uppenbart att detta i första hand är en fråga om utformning. Metallkroppen och huvudkontrollerna som påminner om analoga kamerastilar, dekorativa paneler med läderliknande finish och den hybrida multisökaren som projicerar en mängd information i okularet och enkelt växlar mellan ”riktig” bild och digital bild är alla viktiga funktioner i X100T. Kameran är inte bara utformad som filmkameror utan utnyttjar också skickligt deras specifika designegenskaper och reproducerar kontrollstilen och ergonomin. Även om X100T helt klart är en digitalkamera är de möjligheter som elektroniken erbjuder inte begränsade av designen. I den senaste versionen av maskinen har den mekaniska slutaren med ett eget styrhjul kompletterats med en elektronisk. Det finns helt enkelt inte tillräckligt med utrymme på väljaren för ett utökat intervall, eftersom den minsta slutartiden nu är 1/32 000s! En detalj dock: blixten kan inte synkroniseras med en elektronisk slutare eller hybrid elektronisk-mekanisk slutare. Men begränsningen av bländarvärdet när du väljer slutartid är irrelevant här de bör, som tidigare, endast beaktas när du fotograferar med en mekanisk slutare . I det här fallet kan du dra nytta av det inbyggda plug-in tre-stegs neutrala gråfiltret. En bländarring, ”gammal stil” på objektivet, gör det nu möjligt att göra mellanliggande val mellan markeringarna. På detta sätt kan fotografen ställa in bländaren ned till 1/3 EV-bländare utan att behöva använda ytterligare kontroller.

Optiken i sig, med sin vackert inramade, mycket skarpa och utan några märkbara svagheter, förblir densamma. Detta är ett 23 mm zoomobjektiv med en maximal bländare på f/2. Stillbilder tas med den egenutvecklade X-Trans bildsensorn i APS-C-format med 16 megapixel, vars speciella färgfilterstruktur eliminerar behovet av ett lågpassfilter som minskar detaljrikedomen. Precis som i de senaste kamerorna i Fujifilm X-serien ger sensorn inte bara en hög nivå av bildbehandling, utan även snabb och exakt fokusering med ytterligare fasassisterande AF-celler. Hybridsystemet minskar fördröjningen i fokus till 0,08 sekunder. Det gör det bland annat möjligt för utvecklare att implementera ett särskilt manuellt fokuseringsassistansläge som efterliknar Doden-kilarnas arbete. Visa två intilliggande förstorade delar av bilden med en förskjutning när inget fokus finns på det valda motivet, eller i nivå när motivet är i fokus. Graden av förskjutning motsvarar graden av defokus.

Den unika Hybrid Viewfinder har också genomgått en uppgradering för att göra det lättare att fokusera manuellt. Tack vare en speciell konstruktion, som också är löst baserad på filmkameror, kan en korrigeringsram och en fokusram, vars storlek och position ändras beroende på fokusavståndet, en mängd information eller hela bilden i den elektroniska sökaren projiceras in i okularet på den optiska sökaren. En mörkläggningsgardin används för att växla mellan analoga och digitala bilder. X100T introducerar en extra kryssruta som delvis blockerar ljuset från att komma in i sökaren. Den är liten och ligger i det nedre högra hörnet av okularet. Den lägger över en förstorad del av scenområdet som motsvarar den valda fokuspunkten på livebilden. Höjer och sänker kryssrutan genom att vrida på spaken på framsidan av kroppen, som liknar en timer som man kan dra upp en filmkamera.

Den tidigare modellen hade redan ett utmärkt videoläge. Nu har funktionaliteten utökats genom att placera en kontakt för en extern mikrofon i gränssnittsfacket, och alternativen för exponeringskontroll för 1080@60p-inspelning har utökats.

Tekniska specifikationer:

Tillverkad av

Fujifilm

X100T

55000

Storlek, tum

23,6×15,8

16,3

ISO-känslighet**

200-6400 100-51200

Lins, fokusering

EQ. Brännvidd, mm

35

Zoom, förstoring opt in ./digital

1x/-

Fotografering

Bländarvärde

2,0

Manuell fokusering

+

Makroläge, MDF, cm

10

30-1/32000

Program för scener

+

Läge S

+

+

+

Inbyggd blixt prestanda

blinkar, m

0,5-9,0

Anslutning av

extern blixt

+

Bildformat 16:9

+

+

1920×1080@60p

Ljud och video

+

Recorder

3,0

LCD-skärmens upplösning, tusen pixlar

1040

O/E

Internt minne, MB

Li-ion 330

127×74×52

440

Datum för tillkännagivandet

9/10/2014

Fujifilm X30

Fujifilm

Fujifilm X30

12 megapixel 28-112 mm 4×3″ 24 900 krona.

X30 är nästa generation av små kameror i Fujifilms X-serie. Samma recept som fungerade för X100T: ta det bästa av det gamla och lägg till det bästa av det nya.

Baserad på den egenutvecklade X-Trans II-sensorn, som är mindre än en tumsensor men större än en 1/1,7-tums sensor. Den saknar bland annat lågpassfilter, och moiré bekämpas i stället med ett färgfilter, vars struktur skiljer sig från den traditionella Bayer-matrisen. Färgcellernas upprepningsfrekvens är fyra gånger lägre, vilket förhindrar uppkomsten av karakteristiska färgmönster i högfrekventa texturområden och spåren i diagonala linjer. Med en nominell upplösning på 12 MP ger den en mycket högre detaljnivå än konventionella 1/1,7-tums sensorer med exakt samma antal ljuskänsliga celler. Den enda nackdelen är att data från X-Trans-sensorn inte alltid tolkas korrekt vid videoinspelning, vilket kan leda till färgförvrängning i videoklipp. För fotografen, å andra sidan, kommer sensorns högre effektiva ljuskänslighet att vara av intresse när man tar bilder i svagt ljus. Dessutom innehåller de vanliga fotodetektorerna på substratet tandemfasdifferenssensorer, vilket gör Fujfilm X compact till en av de få som erbjuder hybrid autofokus.

Zoomen är liten och har inte den bredaste vinkeln, men är lika bra som konkurrenterna i både kvalitet och ljusstyrka. Den har en unik funktion – helt manuell zoom. Vrid ringen på objektivet för att zooma. Dynamiska oskärpaeffekter när du zoomar in och ut under exponeringen kan reproduceras med den här kameran om du vill. Den maximala bländaröppningen kan tyvärr endast användas vid slutartider längre än 1/1000s. Och det finns inget inbyggt ND-filter. Med den valfria adaptern kan du skruva fast ett externt filter med en diameter på 52 mm på objektivet, men det är inte riktigt samma sak. Även här förlorar kameran mot ett antal konkurrenter. Elektronisk slutare som i X100T finns inte på denna modell.

X30, liksom X100T, har äntligen förbättrat skärmen till en ”branschstandard”. Skärmen är 3 tum diagonalt och visar 920 000 punkter. Men viktigare och intressantare är att den dåliga optiska sökaren har ersatts av en högkvalitativ elektronisk sökare med 2,3 miljoner punkter.

Kontinuerligt läge fångar 12 bilder i full längd per sekund, men med autofokus låst, ingen förbättring. Videoinspelning har däremot fått en ansiktslyftning: Fine Exposure Control och användning av en extern mikrofon är båda tillgängliga med X30. Ett nytt tillbehör, den trådbundna fjärrutlösaren, kan också anslutas till ljudingångsterminalen. Men det är mycket lättare att styra fotograferingen från din smartphone, tack vare den inbyggda Wi-Fi.

Producerat av

Fujifilm

X30

24900

Storlek, tum

2/3

12,0

ISO** Ljuskänslighet

100-12800

Eqv. Brännvidd, mm

28-112

Zoom, förstoring tillval ./digital

4x/2x

Fotografering

o

Bländarvärde

2,0-2,8

Manuell fokusering

+

Makroläge, MDF, cm

1

30-1/4000

13

+

S-mode

+

+

+

Inbyggd prestanda

blixt, m

0,3-7,0

Anslutning av

extern blixt

+

+

+

1920×1080@60p

Ljudvideo

+

Kameran

3

LCD-skärmens upplösning, tusen pixlar

922

Internt minne, MB

Li-ion 470

119×72×60

423

8/26/2014

Fujifilm XQ1

Kompaktkameror

Fujifilm XQ1

12 MP 25-100 mm 4x 3″ 14 600 krona.

XQ1 skulle logiskt sett konkurrera med kameror som Canon PowerShot S120, Nikon Coolpix P340 och Panasonic Lumix LF1. Men i praktiken har den en viktig designfunktion som skiljer den från sina konkurrenter. Fujifilms satsning var en vinst för alla. Från den välfungerande och tekniskt avancerade föregångaren X30 har X100T reducerats till en snygg liten kropp i den distinkta stilen från X-serien. Som ett resultat av detta slår kameran an ett ackord i fotografens sinne: en smak för estetisk, klassiskt estetisk fotografisk teknik och en praktisk önskan om ett funktionellt kameraverktyg.

En 2/3-tums X-Trans CMOS-sensor och ett snabbt 25-100 mm-objektiv med bländaröppning f/1.8 i den korta änden. Telepositionering minskar den relativa bländaren, men inte mer än konkurrerande kameror. Tack vare det samordnade arbetet med sensorn, objektiven och EXR Processor II har bilderna som tas med den här kameran en hög detaljnivå, utmärkta mikrodetaljer utan moiré och minimal optisk distorsion. Hybrid autofokus kompletterar listan över fördelar i en snygg baby.

Utvecklarna har lärt maskinen att spela in Full HD-filmer med 60 bilder per sekund och lagt till trådlös dataöverföring och hanteringsmodul Wi-Fi till den smala kroppen.

XQ1 erbjuder inte mycket funktionalitet jämfört med sina större motsvarigheter. Manuella och halvautomatiska exponeringslägen, finjusterad automatisk känslighetsinställning och dubbelriktad vitbalanskorrigering, anpassade lägen med förinställda alternativ, expansionsläge för dynamiskt omfång med justerbar effektnivå, filmsimuleringslägen, anpassningsbar brusreducering, flerexponeringsfunktion, RAW-omvandlare i kameran – det är svårt att överträffa utmaningen för den hängivna amatörfotografen. Det enda som kan överskugga kameran är det lilla antalet externa reglage för direkt och snabb åtkomst till inställningar. Men XQ1 är utformad för att övervinna de naturliga begränsningarna i sin lilla storlek. E-FN-knappen på den övre panelen aktiverar de andra funktionerna för alla andra knappar. Detta fördubblar antalet åtgärder som du kan utföra. Naturligtvis kan deras funktionalitet justeras i menyerna för att passa din smak.

Tillverkad av

Fujifilm

XQ1