...

Recensioner av Olympus systemkameror

Välbalanserat kamerahus i magnesium med stort grepp och förbättrat damm- och fuktskydd. Kameran har en av de bästa elektroniska sökarna med ett långt synfält och hög upplösning. En pekskärm ger en extra nivå av interaktion med maskinvarans kraftfulla programvara och kompletterar det stora antalet externa kontroller av maskinvaran som är kompakt men bekvämt paketerade i en liten kropp.

Olympus OM-D E-M1

Spegellösa kameror

Olympus OM-D E-M1

16,3 megapixel 12-40mm F2.8 3″ 89 990 krona.

OM-D E-M1 har gett Olympus möjlighet att återvinna en publik av professionella användare som man nästan förlorade för flera år sedan. I och med lanseringen är micro 4/3-systemets stötesten – det lilla formatet som hade skakat om E-M5 avsevärt – äntligen borta från vägen till seriösa fotografers hjärtan. Dess kompakta storlek, ergonomi, smarta design och kvalitet, ett brett utbud av objektiv som ständigt uppdateras med nya modeller uppväger bristen på grunt skärpedjup, låg pixelupplösning och brist på ultrahög ljuskänslighet.

Välbalanserat kamerahus i magnesium med stort grepp och förstärkt damm- och fuktskydd. Utrustad med en av de bästa elektroniska sökarna med långa synfält och hög upplösning. Pekskärmen ger en ytterligare nivå av interaktion med maskinens kraftfulla mjukvarukärna och kompletterar det stora antalet externa hårdvarukontroller som är kompakt men bekvämt placerade på den lilla kroppen.

Den femaxliga vibrationskompensationen som är inbyggd i E-M1 säkerställer skarpa bilder vid telefoto eller långsam slutartid och kan dämpa vibrationer i filmläget. Det är viktigt att stabiliseringen fungerar relativt bra med alla, även mekaniska optiker. Välj lämpligt objektiv med lämplig brännvidd i kameramenyn för att beräkna sensorns svängningsamplitud.

Prestandan hos sensorerna i 4/3-tumsformat har förbättrats avsevärt på senare tid. Bildprestandan har optimerats, brusreducering har förbättrats och tillägget av fas-autofokussensorer ger nu den hastighet och skärpa som krävs för en seriös kamera.

I vårt förra nummer lyfte vi fram det nya professionella objektivet i M-serien. Zuiko Digital ED 12-40mm 1:2.8. Med 2x den beskurna faktorn är den här modellens bildvinkel nästan likvärdig med en klassisk 24-70 mm zoom med ljusstyrka – basen för alla seriösa proffsoptiker. Nu tillsammans med 40-150 mm telezoom med fast bländare 2.8. Här blir det extra tydligt hur bra ett kompakt system är. Med en jämförbar snabb och robust konstruktion erbjuder den högre förstoring än jämförbar SLR-optik, men är betydligt lättare och mer kompakt.

Tillverkad av

Olympus

OM-D E-M1

Medelpris*

2200

Typ

CMOS

Storlek, mm

17,3 x 13,0

16,3

Fäste kompatibel optik

Micro Four Thirds

Digital zoom, förstoring

m

Manuell

+

Skjutning

ISO-känslighet**

200-25600

60-1/8000

Program för scener

24

+

S-läge

+

+

+

Guide nummer för inbyggd blixt, m

10 200 ISO

Anslutning av en extern blixt

+

16:9 bildformat

+

+

Inspelningshastighet bilder per bildserie

10 fps 50 RAW

1920×1080@30p

Videoljud

+

+

+

kameran

3,0

LCD-skärmens upplösning, tusentals pixlar

1037

SDHC/SDXC UHS-I

Li-ion 330

130x94x63

497

10.09.2013

Olympus OM-D E-M5

Olympus

Olympus OM-D E-M5

16,1 megapixel 12-50mm F3.5-6.3 EZ 3″ 46,900.

Det ryktas om att den ursprungliga OM-D-generalen, E-M5, snart kan komma att upphöra att tillverkas. För en kamera som kommer att fira tre år av anständigt liv på den fotografiska marknaden i februari är detta inte förvånande. Det är uppenbart att ingen plats någonsin är tom, och om ryktena är sanna finns det en bra ersättare på designavdelningen. Men även med tanke på de kommande förändringarna förtjänar E-M5 ett bättre öde än att ligga på en samlarhylla och är fortfarande mycket levande.

E-M10:s magnesiumhölje för alla väderförhållanden, den väletablerade 5-axliga stabilisatorn – särskilt användbar för makro och video – och anslutningen för externa tillbehör gör att den sticker ut. Den är inte bekant med trådlös överföring och Wi-Fi-styrning, ingen inbyggd blixt den levereras med en enkel och något kraftfullare extern blixt . Den lutande skärmen använder OLED-teknik för hög ljusstyrka och utmärkt läsbarhet i solljus samt låg energiförbrukning, men upplösningen är lägre än på modernare kameror.

Den skiljer sig från den äldre medlemmen i E-M5-serien genom avsaknaden av hybrid autofokus, även om FAST AF-kontrastalgoritmerna fungerar ganska snabbt här, med något mindre intressanta och flexibla hårdvarukontroller, en enklare sökare och skärm. Kameran tar 9 bilder per sekund i stället för 10, så det är osannolikt att du kommer att märka någon större skillnad.

En robust kamera med ett stort utbud av fotograferingsfunktioner, finjusterade kontroller och elektronikbeteende, tillräckligt snabb och responsiv för att fungera, utrustad med ett av de bästa stabiliseringssystemen, som fungerar vid användning av mekanisk optik och vid videoinspelning, med en mycket överkomlig prislapp – den är värd att tänka på. För detta pris har kameran en motoriserad zoom, vilket är mycket användbart för videoinspelning. Dessutom kan det vara klokt att förvänta sig en betydande rabatt på denna enhet inom en snar framtid.

Tillverkad av

Olympus

OM-D E-M5

1440

Typ

CMOS

Storlek, mm

17,3 x 13,0

16,1

Lins, fokusering

Bajonett kompatibel optik

Micro Four Thirds

Digital zoom, förstoring

m

Manuell

+

Fotografering

ISO** Ljuskänslighet

200-25600

60-1/4000

Program för scener

24

+

S-läge

+

+

+

Guide nummer för inbyggd blixt, m

10 200 ISO

Anslutning för extern blixt

+

+

+

Skjuthastighet bilder per serie

9 fps 20 RAW

1920×1080@30p

Videoljud

+

+

+

3,0

610

SDHC/SDXC UHS-I

Li-ion 330

Storlek, mm

121x90x42

425

08.02.2012

Olympus OM-D E-M10

Spegellösa kameror

Olympus OM-D E-M10

16,1 MP 14-42mm F3.5-5.6 3″ 35 000 krona.

E-M10 är avsedd att tilltala amatörer som ännu inte har gett sig in i stillbildsfotograferingens finesser, men som inte utesluter att de kommer att dyka djupare inom en inte alltför avlägsen framtid. Utmaningen för tillverkarna av maskinen var att göra en mer prisvärd produkt utan att kompromissa med kvaliteten.

Först och främst har kameran gjorts lättare och mer kompakt, samtidigt som metall har behållits i kroppsdesignen och enskilda delar. E-M10 har ingen inbyggd blixt på de äldre modellerna, vilket kompenseras med den medföljande miniatyrblixten, och får allt i ett paket.

När det gäller utrustning för amatörfotografer tar varje tillverkare upp frågan om förhållandet mellan prestanda och pris på sitt eget sätt. Olympus beslutade att en köpare av E-M10 inte är ute efter stor tillförlitlighet, snabba bildfrekvenser och burst-läge, många knappar, rattar och hjul till skillnad från vissa andra amatörkameror har den dock båda hjulen för exponering . Det är en liten besvikelse att inte hitta en femaxlig stabilisator i den här modellen. Vibrationskompensationssystemet här använder traditionell teknik.

Trots detta har E-M10 i stort sett samma utbud av mjukvarufunktioner och specifika inställningsverktyg för fotografering som de äldre modellerna. De kan helt enkelt ligga lugnt och stilla i sina flikar i systemmenyn för tillfället, utan att vara i vägen för en otränad användare.

Trevliga funktioner är pekskärmen, som är praktiskt taget densamma som E-M1:s, och inbyggd Wi-Fi med det ursprungliga snabbkopplingssystemet med QR-kod.

Olympus PEN E-P5

Spegellösa kameror

Olympus PEN E-P5

16,3 megapixel 14-42mm F3.5-5.6 3″ 39 900 krona.

Trots sin relativa kompakthet är E-P5 nästan lika kompakt som de större och mindre O-MD:erna. Det finns inget skydd för alla väderförhållanden, men tack vare ett magnesiumhölje, metallkontroller, högkvalitativt utförande och finish ser och känns i händerna på den här enheten solid och pålitlig. Den lilla storleken påverkar inte kamerans förmåga att fungera snabbt och exakt när du använder avancerade inställningar och manuella lägen. Här utarbetade de ett intressant styrsystem 2×2, där man med hjälp av två hjul och en spak snabbt kan justera fyra parametrar samtidigt, till exempel slutartid, bländare, känslighet och vitbalans. De har gått ännu längre med E-P5 och låter dig omdefiniera till och med enskilda läshjulspositioner på ett område där de redan är de obestridda ledarna.

Ett stabiliseringssystem med fem axlar placerar den automatiskt över E-M10 och erbjuder fler alternativ vid telefoto, fotografering i svagt ljus och videoinspelning. För första gången någonsin har en mekanisk slutare som klarar ultrakorta slutartider på 1/8000 sekund använts, vilket gör det möjligt att använda stora bländare i starkt ljus utan särskilda filter.

E-P5 är också ett bra val om du inte är van vid att använda sökaren och om kompakthet är ett viktigt kriterium när du väljer kamera. Om det krävs okulärseende kan en elektronisk sökare läggas till genom att montera den i snabbskon.

Tekniska specifikationer:

Tillverkad av

Olympus

Olympus PEN E-P5:

PEN E-P5

1440

Typ

CMOS

Storlek, mm

17,3×13,0

16,1

Lins, fokusering

Fäste kompatibel optik

Micro Four Thirds

Digital zoom, digitalt zoomförhållande

m

Manuell

+

Fotografering av

ISO-känslighet**

200-25600

60-1/8000

25

+

S-läge

+

+

+

Guide nummer för inbyggd blixt, m

10

Montera en extern blixt

+

16:9 bildformat

+

+

9 fps 18 RAW

1920×1080@30p

Ljud och video

+

+

Recorder

3,0

LCD-upplösning, tusentals pixlar

1037

Li-ion 400

122x69x37

420

10.05.2013

Olympus PEN E-PL7

Olympus

Olympus PEN E-PL7

16,1 megapixel 14-42mm F3.5-5.6 3″ 24 000 krona.

Vi har nyligen talat om att Olympus troligen skulle ta bort den lägsta systemkameran från PEN Mini-serien och att E-PL-modellerna, som tidigare tillhörde mellansegmentet, skulle bli de lägsta i serien. Den nya E-PL7 ligger ännu närmare flaggskeppsserierna PEN och O-MD i andan, även om den börjar med ett lägre pris än tidigare Lite-modeller.

Den välbekanta 16-megapixelsensorn från Olympus är kombinerad med den kraftfulla sjunde generationens Venus Engine. Fortfarande ingen fasdetektering AF på sensorn, men dess prestanda för skärpeavkänning i kontrast har förbättrats, liksom antalet aktiva zoner i bildrutan.

Mer likt flaggskeppskamerorna PEN E-P5 och O-MD-serien. Läderliknande texturerade detaljer, inte bara på greppet utan även på större delen av frontpanelen. Kameran ser mest attraktiv ut i den så kallade silverversionen, där handtaget och den dekorativa plattan är i svart och basen och toppen i metalliskt grått. Kontrollerna har bytts ut och alla viktiga funktioner kan nu användas med höger tumme. Ett manuellt vitbalanshjul som glider under pekfingret gör det mycket enklare att använda än ringen runt navigeringsknappen på den tidigare Mini och Lite.

Kamerans inbyggda blixt är inte längre tillgänglig och kan ersättas av en mindre, extern blixt med ett riktnummer på 7. Drivs av kameran själv via tillbehörsuttaget under snabbskon. Du kan montera olika extrautrustning i kameran, t.ex. makrobelysning, adapter för extern mikrofon och optisk eller elektronisk sökare, inklusive den vackra VF-4. Den senare kostar dock hälften av priset på själva kameran.

Den mest påtagliga designen på E-PL7 är den vinklingsjusterbara pekskärmen. Precis som tidigare kan den svänga för att ta självporträtt. Förutom att den tidigare gick upp 170 grader och delvis skymdes av det övre locket, går den nu hela vägen ner 180 grader. Bilden kan dock ses i sin helhet. Det speciella självporträttläget som känner av ditt ansikte i bilden och ställer in fokuspunkten på det, växlar automatiskt till autoporträttläget när du vrider den till den extrema positionen.