...

Sony A7R III, fullständig recension

I och med det officiella tillkännagivandet

A7R III

Sony fortsätter sin aggressiva satsning på segmentet för professionell fotografering. A7/A7R/A7S-serien var en riktig upptäckt 2013, och Sony byggde snabbt vidare på denna framgång 2015 genom att erbjuda ytterligare tre kameror: A7 II, A7R II, A7S II.

Det måste sägas att A7R och A7R II var de mest intressanta enheterna för fotografen: en vanlig A7 kunde inte erbjuda något speciellt jämfört med en budget ”full frame” från Canon och Nikon, en serie S köptes vanligtvis för att filma video – för modern kommersiell fotografering hade den inte tillräckligt med hastighet eller megapixlar. A7R och A7R II är en annan sak: Den förstnämnda har till ett mycket överkomligt pris en utmärkt sensor på 36 megapixel med ett stort dynamiskt omfång, men den är för långsam för alla scener som innehåller åtminstone lite dynamik. A7R II har i stort sett löst hastighetsfrågan med 399 fasfokuspunkter som täcker större delen av bilden och en ny kraftfull processor som inte bara känner av ansikten utan även fokuserar direkt på modellens ögon.

Dessutom fanns det en 5-axlig sensorförskjutningsbaserad bildstabilisering, och upplösningen ökade ytterligare till 42 MP., Det breda dynamiska omfånget är bevarat, vilket gör att denna kamera kan jämföras även med mellanformatet dess lägre segment . Dessutom var A7R II inte dålig på att filma video – med ganska säker fasfokusering, optisk stabilisering och 4K i högupplöst kvalitet. Allt var inte så bra: trots denna betydande utveckling fortsatte A7R II att ha rudimentära funktioner från den första amatör-A7:an, och det fanns många. Kamerans ergonomi var långt ifrån perfekt.

Avsaknaden av joystick och pekskärm gjorde fotograferingen långsammare, eftersom många åtgärder, som att ändra fokuspunkt, krävde en rad tryckningar. De förvirrande, löst organiserade menyerna hjälpte inte mycket. Kameraautonomin var flera gånger sämre än hos DSLR-konkurrenterna, dels på grund av den låga batterikapaciteten, dels på grund av att en spegellös kamera kräver konstant ström till sensorn vilket är ganska dyrt , medan DSLR-kameror endast har små sensorer för fokusering och exponeringsmätning som arbetar konstant.

Sony

En kortplats för minneskort i det professionella segmentet verkade inte vara en stor sak, särskilt inte när det är en plats för ett inte så snabbt SD UHS-I-kort. Slutligen låg A7R II efter konkurrenterna med 5 bilder per sekund vid kontinuerlig fotografering. En annan sak är att enkelheten i designen särskilt avsaknaden av en SLR-enhet och pentaprisma gjorde det möjligt för Sony att hålla priset mycket lägre än konkurrenterna Canon och Nikon, och detta hade en effekt – A7R II blev en av de mest populära och bäst säljande kamerorna i proffssegmentet världen över, och även de japanska jordbävningarna som slog ut Sony-fabriken i Kumamoto 2023 kunde inte förhindra detta.

Och nu kommer A7R III. Det är Sonys förtjänst att företaget tog designkritiken på allvar, så den är inte alls lik den amatörmässiga A7. Du kan glömma svårigheten att fokusera: A7R III har både en AF-joystick och en pekskärm. Punktväxling med en knapptryckning. AF-ON, en dedikerad knapp för långföljning, har lagts till: Om du använder den halvt nedtryckta avtryckaren i stället riskerar du att släppa knappen efter den första bilden och förlora fokus för ett ögonblick. Sony hävdar också att de har fördubblat effektiviteten i sin Eye AF-funktion – kameran spårar nu mer självsäkert och byter inte snabbt till andra motiv om modellen vänder sig åt sidan för en sekund eller täcker en del av ansiktet. Den här funktionen fungerar också tillsammans med kontinuerlig fokusering AF-C och kontinuerlig fotografering: goda nyheter för alla porträttfotografer.

Sony

AF-känsligheten har också förbättrats med ungefär 1 stop i svagt ljus, även om den fortfarande är beroende av objektivets ljusstyrka: ner till -4 EV vid F1.4, -3 EV vid F2 eller -1 EV vid F4. Kom ihåg att -3 EV motsvarar ungefär fullmåne. Totalt 399 fasfokuspunkter och ytterligare 425 kontrastfokuspunkter. Alla punkter fungerar genom att du fäster objektiv med A-fäste från Sony SLR-kameror med hjälp av LA-EA3-adaptern.

Kontinuerlig fotografering är också dubbelt så snabb. A7R III kan ta upp till 10 bilder per sekund – med autofokus och AE-funktioner. Både tyst elektronisk slutare och normal mekanisk slutare kan användas. Observera att användning av den elektroniska slutaren kan ge upphov till artefakter, framför allt distorsion ”rullande slutare”-effekt , men även streck vid fotografering i artificiellt ljus osv.d. Serielängd: 76 bilder i JPEG eller komprimerad RAW 12 bit och 28 bilder i okomprimerad 14-bitars RAW.

Ned till 8 fps kan sökaren användas i Live View-läget med minimal bildfördröjning. Sökaren är förresten ny och har en mycket hög upplösning: 3.69m. Poäng mot 2.36m. På A7R II. Förutom den högre upplösningen har sökaren nu en hög uppdateringsfrekvens på 100 eller 120 Hz PAL eller NTSC , vilket helt eliminerar flimmer om du såg det i A7R II och gör sökarbilden så jämn som möjligt.

Den använder också en ny slutarmekanism som saktar ner i slutet av slutarutlösningen, vilket förhindrar mikro-mikroniserande slutaroskärpa. Ännu mer spännande: A7R III kan ta 10 bilder per sekund

Med blixt

om din blixt är tillräckligt bra för den hastigheten , medan även A9 är begränsad till endast 5 bilder per sekund när du använder blixt.

A7R III:s sensor är oförändrad, men är fortfarande en av de bästa sensorerna i 35 mm-storlek. Det är en Exmor R CMOS-kamera med bakgrundsbelysning och antireflexbeläggning med mikrolinser. Dynamiskt omfång hävdar Sony har så mycket som 15 stopp, inklusive 16-bitars analog-till-digital konvertering ADC – A7R II använder 14-bitars. Som jämförelse kan nämnas att Sony A9:s intervall ligger runt 12 i oberoende DXOMark-tester.5 steg, Canon 5D Mark IV – 13.5, Sony A7R II – 14, Nikon D810, D850 – nästan 15. De här siffrorna avser endast ”baskänsligheten”: ju högre ISO-värde, desto lägre blir det dynamiska omfånget. Varför det är viktigt: I okontrollerade ljusförhållanden kan ett brett dynamiskt område göra det möjligt för fotograferna att ”rädda” detaljer som är över- eller underexponerade. Detta är viktigt för fotografer som arbetar utanför studion.

A7R III får en ny processor, som fortfarande kallas Bionz X och är mer kraftfull med cirka 1 %.8x, vilket gör det möjligt för kameran att använda mer sofistikerade algoritmer för demosaikering och brusreducering. Enligt Sony kan vi tala om en förbättring av ”brusreducering” med ett helt steg i det medelstora ISO-området. Den maximala känsligheten höjs till 32 000 ISO i standardläge, men förblir oförändrad på 102 400 ISO i utökat läge. Återgivningen av hudtoner har också förbättrats avsevärt.

Kamerastabilisatorn fungerar också bättre: A7R II har en CIPA-mätningseffektivitet på 4.5 stopp för exponering, med A7R III är det 5.5 steg. Mätningen gjordes med ett 50 mm-objektiv och kan variera med andra brännvidder. Liksom tidigare kan stabiliseringen i kameran fungera tillsammans med stabiliseringen i objektivet, vilket är mest relevant för optik med lång fokus. Pixel Shift Multi Shooting: A7R III kan ta 4 bilder genom att flytta sensorn med 1 pixel för efterbehandling i den medföljande programvaran.

Det här läget överskrider begränsningarna med Bayerian färgseparation för att uppnå maximal detaljrikedom utan moiré och falska färger. Det finns också begränsningar: kameran behöver minst en sekund mellan bilderna för att exponera sensorn, så det här läget är inte lämpligt för rörliga objekt. Passar bäst för motiv, interiörer och konstutskrifter. Andra begränsningen: Du kan inte göra kombinationen inuti kameran, utan endast på en dator.

A7R III:s batteri är taget från A9, NP-FZ100. När den mäts enligt CIPA-standarderna tar den 650 bilder med LCD-skärmen eller 530 med sökaren. Det är nästan dubbelt så stort som A7R II. Samma sak gäller för video: minst 100 minuters inspelning med fokus och bildstabilisering i funktion, jämfört med 50 minuter med A7R II. Den har också ett batterigrepp, lånat från A9: VG-C3EM, som rymmer två NP-FZ100-batterier och ungefär fördubblar kamerans batteritid. Precis som A7R II kan A7R III drivas av en extern strömkälla som ansluts via USB – antingen en AC-adapter eller det universella externa batteriet.

Gränssnitt: Sony A7R III är förmodligen den första kameran som har två USB-portar samtidigt: USB 2.0 micro B och USB 3.1 typ C. Detta gjordes uppenbarligen för att vara kompatibelt med befintliga kabelanslutna fjärrkontroller från Sony, som levereras med USB micro B och USB 3-porten.1 C är för snabb filöverföring och fjärrfotografering med en dator PC Tethering . Tyvärr erbjuder Sony ännu inte något för trådbunden eller trådlös LAN-anslutning till kameran och fjärruppladdning via FTP, till skillnad från sina konkurrenter. En trådbunden synkroniseringsport för blixtar PC Sync finns nu tillgänglig – tydligen för de platser där radiokommunikation är förbjuden.

Sony

Sony A7R III med VG-C3EM batterigrepp : Damm- och fuktskyddskrets

Videografi: Sony A7R III har tillräckligt säker fasfokusering, vilket i kombination med pekskärmen gör att du kan filma en video av hyfsad kvalitet: rör bara det önskade objektet med fingret på skärmen för att kameran ska sikta på det och sedan följa dess rörelser. A7R III kan spela in 4K-video i två lägen: antingen genom att använda hela sensorns bredd eller genom att endast använda det beskurna APS-C-formatet, även känt som Super 35-format, i videoproduktion.

Den andra metoden är i allmänhet att föredra: för det första minskar den snedvridningseffekten av ”rolling shutter”, och för det andra hoppar kameran inte över linjer utan gör i stället till och med ”oversampling”, dvs. den tar bort effekterna av ”rolling shutter”.e. 5K-inspelning 15MP. med upp till 4K-komprimering 8MP. , som ger mer information. Inspelningshastigheten förblir densamma: 24, 25 eller 30 fps och inspelningsformat: XAVC S eller AVCHD 2.0, maximal bithastighet vid skrivning till kortet: 100 Mbps, H.264. I Full HD kan du filma med upp till 120 bilder per sekund. A7R III kan också samtidigt spara två filer: en fullstor 4K-fil och en liten Proxy 720p-fil, detta är för enkel bearbetning på datorn: du justerar först bilden med hjälp av den lätta 720p-filen, sedan applicerar du helt enkelt samma ändringar på 4K-spåret och skickar det för export.

Spegellösa kameror

Det finns 3.5 mm mikrofoningång, hörlursutgång och HDMI skickar den rena signalen till en extern monitor eller inspelare. Kompatibel med XLR-K1M XLR-K2M OB-mixer, vilket möjliggör samtidig användning av 2 mikrofoner, en på kameran och en handhållen, för intervjuer. Det kommer troligen också att vara möjligt att använda NPA-MQZ1K-adaptern med fyra batterier som ger mer än 6.5 timmars autonom fotografering . För avancerad bearbetning erbjuder A7R III den nya S-Log 3 S-Gamut 3, som ger upp till 14 stops dynamiskt omfång.

Äldre versioner stöds också: S-Log 2, ITU709, ITU709 [800%] etc. Professionella funktioner som tidskod, användarbit, zebramönster, fokus peaking. Dessutom kan kameran spela in i Hybrid Log Gamma-läge, vilket inte kräver någon ytterligare bearbetning när den visas på nya HDR-skärmar och vissa TV-apparater. Stöd för bildprofiler gör att du kan kalibrera färgåtergivningen och tillämpa den på alla kameror genom att ladda den nödvändiga filen från minneskortet – detta fungerar för övrigt både för stillbilder och video.

2 kort: en mycket viktig funktion för dem som vill vara säkra i händelse av kortfel. Sony A7R III kan ta emot två SD-kort, men uttagen är olika: det ena är kompatibelt med UHS-I/-II-standarderna, medan det andra endast stöder den relativt långsamma UHS-I-standarden. Jag är inte riktigt säker på varför, eftersom detta kan orsaka problem med kontinuerlig fotografering och dubbel inspelning på båda korten, men det är så det fungerar. A9 gör förresten exakt samma sak.

Spegellösa kameror

Små detaljer: För det första har alla rattar på kameran gjorts om för att underlätta användningen, särskilt ratten på baksidan, som har blivit mycket ”stramare”, som på Sony A9. 11 knappar på höljet kan omplaceras efter behag, separat för stillbilder och video. Flimmerdetektering har lagts till vid fotografering med artificiellt ljus, vilket eliminerar effekten av ojämn exponering ljusa eller mörka streck och förhindrar spridning av ljuset i bilden när du tar bilder i serie. Tyvärr är Playmemories kameraappar borta, vilket är synd eftersom de till exempel innehöll automatisk uppladdning av bilder till en smartphone, avancerad fjärrstyrning med en smartphone inklusive handhållen slutartid och kontinuerlig fotografering , automatisk videoinspelning med tidsfördröjning och så vidare.

Hur A7R III jämför sig med konkurrenterna? Den främsta konkurrenten till A7R III kommer naturligtvis att vara Nikon D850. Sony-kameran är snabbare i bursts: 10 bilder per sekund jämfört med 7, men förlorar på burstlängden – i RAW 14 bit kan D850 ta upp till 51 bilder, medan A7R III är begränsad till 28 det är mindre än 4 sekunder vid 8 fps , i JPEG och RAW 12 bit är skillnaden ännu större: 170 jämfört med 76. Med D850 är båda uttagen snabba: XQD och SD UHS-II, med A7R III är ett av dem långsamt, SD UHS-I.

En betydande fördel med Sony är att det är möjligt att känna igen den inbyggda bildstabilisatorn. Å andra sidan förlorar den på valet av optik, vilket är mest märkbart i det långa fokusområdet. Om vidvinkel- eller specialobjektiv makro, tilt-shift, fiche trots allt kan lånas från andra system med adaptrar, fungerar det inte med långa objektiv: att fokusera manuellt på ett rörligt mål med brännvidder från 200 och uppåt är nästan omöjligt, och Metabones-adaptrar hjälper inte mycket i det här fallet heller.

Bristen på lösningar för fjärrupptagning, även från flera kameror, kan också tillskrivas bristerna hos Sony. Både Canon och Nikon erbjuder tillbehör för fjärrstyrd filöverföring direkt till FTP- eller HTTP-servrar, vilket gör det möjligt att fjärrstyra ett praktiskt taget obegränsat antal kameror och bokstavligen överföra källor direkt till var som helst i världen, om bara internetanslutningen är tillräcklig. Sony gör fortfarande framsteg i den här riktningen: A7R III har PC-kameraupptagning, men bara via USB. Kameran har Wi-Fi, men du kan inte koppla kameran till din dator, utan bara ladda ner de bilder du redan har tagit och det går långsamt .

Med undantag för extrema användningsområden är A7R III redan mer än konkurrenskraftig. Den starka punkten är video, som kommer att kunna hantera även de som inte är professionella inom detta område. Ta en intervju eller nyhetsbilder från händelsen, gör en videoblogg eller spara ett barns uppträdande för hemarkivet, även om video fortfarande är en extrafunktion.

På det hela taget ser kameran mycket solid ut – vi började recensionen med en beskrivning av A7R II, för att ge en bättre bild av den väg som Sony har tagit på bara två år. En stor del av ”arvet” från amatör A7 är förbi; listan över argument ”emot” har blivit betydligt kortare. När det gäller bildkvalitet har den senaste A7R II redan visat sig vara en framgång på detta område, vilket nämndes i början. Hur väl A7R III kommer att fungera i verkligheten återstår att se, men de första intrycken är positiva.

Sony A7R III börjar säljas i Sverige i december 2023. Förbeställning kan göras i någon av våra butiker eller direkt från webbplatsen.