...

Nikon 1 J4 spegellös kamera recension

Den fjärde generationen av Nikons systemkameror i J-serien är mer i linje med konventionella idéer om vad en modern amatörkamera bör vara än sina föregångare. En nyhet är välbalanserad när det gäller funktionalitet, storlek och kontrollstruktur. Kameran är vänligare för nybörjare när det gäller gränssnittet och utbudet av inställningar för fotografering. På så sätt erbjuder den både kreativa och underhållande verktyg.

Nikon 1 J4 digital kompaktkamera med utbytbar optik

14.3MP 10-30mm F3.5-5.6 3″ NYHET

Bland de anmärkningsvärda nyheterna finns en beröringskänslig skärm. Ett beröringskänsligt gränssnitt gör inte att du slipper de knappar och hjul som normalt förknippas med kameror, utan kompletterar dem på ett bra sätt. Genom att glida med fingrarna på skärmen är det lätt att manipulera filterpaletten i finjusteringsprogrammet och applicera den önskade effekten i precis rätt mängd på rätt del av bilden. För övrigt var den fullständiga avsaknaden av verktyg för bildbehandling och konvertering i kameran en av de mer bisarra egenskaperna hos tidigare Nikon 1 amatörkameror.

Från V3 har nykomlingen lånat elektronik med ökad prestanda och den senaste sensorn med fassensor för autofokus. Medan upplösningen, och därmed mängden bildinformation som ska bearbetas, har ökat markant, kan J4 nu också fotografera 20 bilder per sekund med kontinuerlig autofokus. Buffertminnet är dock mindre, så serien blir kortare. Även videoläget har ökat i bildfrekvens med Full HD och en mängd olika videofilmeringslägen, funktioner för slowmotion på skärmen i sökarläget implementerades redan tidigare och har fått full effekt i nyheten.

Att överföra material från din J4 med en minneskortläsare kommer inte att vara särskilt praktiskt, eftersom det använda mediet är ett microSD-kort – extremt litet, ganska ömtåligt och, viktigast av allt, gjort för att hamna på villovägar. Ett alternativ är att skicka foton och video via Wi-Fi: inte lika snabbt, men mycket mer tillförlitligt. Det är inte längre aktuellt att spara till datorn som ett mellansteg, utan du kan skicka dina bilder och klipp direkt till gallerier på internet eller till webbplatser för sociala medier.