...

Nikon Coolpix P510 kompaktkamera recension

Modellen Coolpix P510 skiljer sig från den bärbara och lätta ”pocket” kompakta P310 genom kroppens utformning och ett kommatecken: Zoomförhållandet är inte 4,2, utan 42, det vill säga från 25 till 1000 millimeter. Det är redan nu problematiskt att förklara hur dessa egenskaper är praktiskt genomförbara. En person med god syn kan vanligtvis inte urskilja detaljer bortom de konventionella 600-800 mm, och framtida ägare kommer att behöva använda zoom för att se var de kan komma längre bort. Men för den som har ett gott öga för teknisk kvalitet behöver jag inte förklara varför Coolpix P510 är bra och snygg.

Kompaktkamera Nikon Coolpix P510

16,1 MP 24-1000 42x 3″ $430

Det finns andra intressanta funktioner i kameran. I synnerhet en snabb CMOS-sensor och motsvarande ”höghastighetsfunktioner”, videoinspelning i Full HD, inbyggd GPS-mottagare som markerar koordinaterna för fotograferingspunkten vilket i strikt mening är ganska meningslöst när det objekt som fotograferas lätt kan vara en kilometer eller mer bort från fotografen . Tydlig 3-tumsskärm med nedfällbar design, vilket gör det enkelt att hålla tag i kameran och fotografera från uppåt- och nedåtriktade vinklar. Utvecklaren försökte också tillfredsställa erfarna amatörfotografer nybörjare hör knappast till P510:s målgrupp , vilket resulterade i att kameran är perfekt kontrollerbar och har många manuella inställningar.

Beslutet att köpa Coolpix P510 kan knappast baseras på några praktiska överväganden. Antingen gillar du långa brännvidder eller inte. Alla som tvivlar på sin egen oförklarliga passion för enorma förstoringar bör tänka på följande faktor: kameran väger mindre än 600 gram. Och dess dimensioner är inte alls kompakta..