...

Olympus PEN E-P5 spegellös kamera – recension

Det har inte hänt något nytt i Olympus kompakta spegellösa sortiment på ett år nu. Att döma av intervjuer med företagets högsta chefer är det en ”on hold”-modell, åtminstone för tillfället. Köparna ägnar mycket mer uppmärksamhet åt O-MD-serien, som är den serie som tillverkaren har beslutat att fokusera på. Vi tycker inte att situationen är helt rättvis, särskilt när du tittar på PEN E-P5.

Olympus

Olympus PEN E-P5 digital kompakt kamera med utbytbara objektiv

16,3 mP 14-42 mm, F3,5-5,6 3″ $1350

Trots sin relativa kompakthet är den nästan lika bra som sin systermodell. Den har inget skydd mot alla väderförhållanden, men tack vare magnesiumhöljet, metallkontrollerna och den högkvalitativa tillverkningen och finishen ser den här enheten solid och pålitlig ut i dina händer. Den lilla storleken påverkar inte dess förmåga att hantera avancerade inställningar och manuella lägen snabbt och noggrant. Här har de utarbetat ett genialt 2×2-styrsystem där två hjul och en ratt används för att snabbt justera fyra parametrar samtidigt – till exempel slutartid, bländare, känslighet och vitbalans. Skaparna E-P5 i frågorna om gränssnittsanpassning, där de redan är de obestridliga ledarna, har gått ännu längre, vilket gör det möjligt för användaren att omfördela även separata positioner av ett hjul av ett val av lägen.

På så sätt erbjuder den lilla E-P5 fotografen både ett vackert, iögonfallande tillbehör och ett exakt, flexibelt och funktionellt fotografiskt verktyg. En ny uppdatering av den fasta programvaran har löst problemet med att det 5-axliga stabiliseringssystemet inte fungerar vid vissa slutarhastigheter, vilket undanröjer eventuella prestandaproblem i sista minuten.

Detta är första gången någonsin som en mekanisk slutare har använts som kan hantera extremt korta slutartider på 1/8000 sek. Detta är den första kameran där Olympus har byggt in trådlös dataöverföring och kontroll. Specifika funktioner som förhandsvisning av exponering i Live Bulb-läget finns också i den här kameran. VF-4 extern elektronisk sökare utvecklad för E-P5, som senare införlivades i E-M1. Kort sagt, det är en kamera som förtjänar uppmärksamhet.