...

Panasonic Lumix DMC- GF6 spegellös kamera recension

Panasonic erbjuder GF6 som tillgänglig representant för micro 4/3-systemet. Uppdelningen mellan instegskameror och kameror i mellanklassen är löst här på bästa möjliga sätt. Inte genom att installera föråldrade komponenter som ger sämre prestanda, och inte genom att medvetet skära ner på funktionaliteten, utan genom att eliminera onödiga alternativ för nykomlingar och effektivisera gränssnittet för otränade fotografer.

Panasonic

Panasonic Lumix DMC-GF6 kompaktkamera

16,1 MP 14-42 mm, F3,5-5,6 3″ 590 USD

En toppmodern plattform – en 16 megapixelsensor och den senaste Venus Engine ger en hyfsad detaljnivå, god färgåtergivning och effektiv brusreducering. Skärmen är utrustad med en pekskärm och visar högupplöst bild. Kameran är utrustad med en lutningsmekanism som gör det lättare att ta bilder från svåra vinklar. Eftersom en av de vanligaste amatörgenrerna är självporträtt, har utvecklarna tagit hand om möjligheten att vrida displayen 180° uppåt – så att du kan se din egen favorit på den. Naturligtvis är den inte utan sitt Wi-Fi gränssnitt, genom vilket självporträtt och andra ögonblicksbilder och filmer kan delas på webben omedelbart. Enkel anslutning är enkel genom användning av NFC-teknik.

Kameran har en inbyggd blixt men det finns ingen ”blixtsko” . Överflödiga reglage har tagits bort från huset, men en zoomspak har lagts till: kameran levereras med ett kompakt, motoriserat zoomobjektiv. Själva kameran är inrymd i en plastkropp med metallinsatser. Det är synd att tillverkaren inte har gett modellen ett brett urval av ljusa färger. Det enda alternativet till den svarta och silvervita versionen är den okonventionella chokladvarianten.