...

Panasonic Lumix DMC- GX7 spegellös kamera recension

Lumix GX7, som utnyttjar den tidlösa stilistiken hos analoga kameror, är mycket bättre lämpad för rollen som den äldsta modellen i serien, även om formatet på den kompakta ”systemkameran” säger motsatsen. Huset av magnesiumlegering gör kameran inte bara robust utan ger den också en soliditet. Om sanningen ska fram så känns kameran tung för sin relativt lilla storlek. Utförandekvalitet, materialval och okonventionella designbeslut snarare än funktioner och egenskaper definierar det ganska höga priset.

Panasonic Lumix DMC-GX7 kompaktkamera

16,1 megapixel 14-42 mm, F3.5-5.6 3″ 1370 $

En genial konstruktion är den inbyggda elektroniska sökaren som kan svängas uppåt i 90 grader. I praktiken visar det sig dock att det är bekvämare att använda pekskärmen med lutningsjusteringsmekanismen. Den är stor, tydlig och lätt att läsa i starkt solljus.

Det är Panasonics första ”systemkamera” som använder bildsensorförskjutningsstabilisering. Den fungerar, som tillverkaren försäkrar, med vilken optik som helst och verkar effektivare vid videofilmning – på bekostnad av en större vibrationsamplitud. Med optik med inbyggt vibrationsdämpande system kan användaren fritt välja vilken mekanism han föredrar.

Bortsett från den slående designen erbjuder enheten naturligtvis en ganska tillräcklig uppsättning verktyg. Från föregångare och andra GX7:or har GX7 möjlighet att ställa in en snabb slutartid på 1/8000s, vilket bland annat möjliggör större bländare vid fotografering i starkt solljus. Funktionen för att framhäva kontrastgränser i bilden – fokusering av bilderna – dök upp i kameran. Den kommer att visa sig vara ett bra hjälpmedel för manuell fokusering. GX7 har också ett verktyg för att justera tonkurvan när du fotograferar i JPEG.

Det som skiljer den här modellen från G6 är den lägre upplösningen, det långsammare videoinspelningsläget och den långsammare hastigheten för kontinuerlig fotografering.