...

Recensioner av Pentax kompaktkameror

MX-1 är den sista kompaktmodellen i mellanklassen som köps under varumärket Pentax. Den kan dock vara värdefull inte bara för samlare. En vintageinspirerad kompaktkamera skulle säkert vara ett trevligt tillägg i varje kamerahylla. Kameran har en unik egenskap: den är utformad för att åldras vackert. Problemet är att MX-1 är tillverkad av mässing på den övre och nedre panelen, och med tiden kommer den färgglada finishen på kameran att slitas bort i hörnen. Gul metall kommer att dyka upp på dessa ställen, precis som det gjorde i gamla filmkameror.

Pentax MX-1

Pentax MX-1

12 MP 28-112 mm 4x 3″ 17 000 krona.

MX-1 är den sista kompakta kameran för äldre personer som du kan köpa under varumärket Pentax. Den kan dock vara värdefull inte bara för samlare. Den här kompakta kamerans vintage-inspirerade utseende skulle säkert pryda varje kamerahylla. Kameran har en unik egenskap: den är utformad för att åldras vackert. Eftersom MX-1 är byggd i mässing kommer den färgglada plåten på den övre och nedre panelen att slitas bort i kamerans hörn med tiden. På dessa ställen kommer den gula metallen att synas, precis som i de gamla filmkamerorna.

MX-1 är den klassiska kompakta amatörkameran med sin höghastighetsoptik, större sensor och avancerade manuella kontroller. Obligatoriska egenskaper är ett objektiv med 28-112 mm motsvarande brännvidd med en maximal bländare på f/1,8 i vidvinkel och f/2,5 i tele. 1/1,7-tums CMOS-sensor med bakgrundsbelysning med en låg upplösning på 12 miljoner pixlar och därmed ökad effektiv känslighet. Den 3-tums displayen kan lutas upp till 135 grader, vilket gör det lättare att fotografera från svåra vinklar. LCD-panelens upplösning är toppmodern med 920 000 punkter. Skärmkvaliteten definieras av LCD-skärmen med högre upplösning, bättre betraktningsvinklar och antireflexbeläggning på det skyddande glaset.

Förutom det obligatoriska utbudet av automatiska, halvautomatiska och manuella reglage finns det flera användbara extrafunktioner. Ett särskilt läge gör det enkelt att utan beräkning ställa in det hyperfokala avståndet, vilket är användbart vid landskapsfotografering. Funktionen Optical Distortion Correction korrigerar vidvinkelförvrängning i JPEG-bilder. 15 digitala filter kan användas inte bara vid stillbilder utan även vid 1080@30p-filminspelning. I EXIF-informationsblocket i RAW- och JPEG-filer kan användaren lägga till information om upphovsmannen och fotografen. Hybridslutaren förkortar den minsta slutartiden till 1/8000s och med Bulb förlänger den slutartiden till över 30s, mätt elektroniskt. Elektrokromatiskt filter med neutral täthet som ingår i den optiska konstruktionen, vilket möjliggör 3 stegvis exponering. Hårdvarugränssnittet innehåller en användbar ”direkt” exponeringskompensationsratt. Men det finns bara ett hjul för att arbeta med resten av kamerans exponeringsinställningar. Naturligtvis finns det stöd för att ta bilder i RAW och en inbyggd konverterare med många justeringar.

Givaren

Tillverkad av

Pentax