...

Recensioner av Canon PowerShot kompaktkameror

PowerShot G-serien har fram till nyligen varit känd för sin extremt seriösa inställning till utformningen av hårdvarugränssnittet. I sin önskan att göra ett verkligt bekvämt och användbart extraverktyg för professionella DSLR-fotografer har de packat in ett maximum av knappar, hjul och flernivåväljarknappar i apparatens kropp.

Canon PowerShot G1 X Mark II

Canon PowerShot G1 X Mark II

13,1 megapixel 24-120mm 5×3″ 35 100.

Liksom många kameror med stora sensorer och integrerad optik är PowerShot G1 X Mark II en kompaktkamera rent formellt. När det gäller storlek, vikt, ergonomi och funktionalitet är den mycket mer lik en systemkamera. Bestäms till stor del av ljusreceptorns storlek. Med en storlek på 18,7 × 14,0 mm skiljer den sig bara lite från en sensor i APS-C-format. För att belysa den fullt ut behövs en ganska stor optik som är placerad långt från ytan. Om du jämför G1 X Mark II med andra kompakta APS-C-kameror eller större kameror i vårt urval kommer du att upptäcka att Canon är större än dem alla, till och med Sony Cyber-shot med fullformat. Men tänk på att de mer ”lilla” konkurrenterna är utrustade med antingen fasta objektiv eller zoomar med låg effekt. Medan 5x zoom ger fotograferna större frihet när det gäller beskärning, zoomning och perspektiv, kan du naturligtvis.

PowerShot G-serien har fram till nyligen varit känd för det extrema allvaret med vilket man närmade sig hårdvarugränssnittet. I ett försök att göra ett verkligt praktiskt och användbart extraverktyg för DSLR-fotografer har de lagt en massa knappar, hjul och flernivåväljarknappar till hands. G1 X Mark II omdefinierar konceptet genom att ta bort allt överflödigt från toppdäcket, tillsammans med några av de horisontella millimetrarna från föregångaren. Två multifunktionella ringar på objektivet tar över olika inställningar beroende på det aktuella läget. De tjänar sitt syfte utan att ta upp extra utrymme på kroppen.

I likhet med flera andra tillverkare har Canon valt att göra sökaren till ett alternativ på G1X Mark II. Ett elektroniskt EVF-DC1-okular med 2,36 miljoner punkter och en 90 graders rotationsmekanism kan köpas separat och monteras i kamerans snabbsko. Som alla sådana lösningar är den inte billig, men den är av mycket bättre kvalitet och mycket mer användbar än tidigare modellers optiska öga. Tar inte heller mycket plats i kroppen.

Tätt integrerad i Canon EOS-systemet. Användarna kan utöka kamerans möjligheter genom att ansluta egna Speedlite-blixtar eller sändare och använda samma fjärrkontroller via E3-porten som på DSLR-kameror. En valfri solskyddsbländare finns tillgänglig för att skydda objektivet från reflektioner och bländning, och en mängd olika filter kan skruvas på objektivet via en adapter med 58 mm gänga.

Den kreativa verktygslådan är också avsedd för erfarna fotografer som vet vad de vill ha i en bild och hur det kan göras. Köpare kommer att älska de dedikerade kamerafunktionerna som stöd för synkroniserad fotografering med externa blixtar vid snabba slutartider på upp till 1/4000s, 14-bitars RAW-lagring, live histogram och E-exponeringskompensationsdisplay. En betydande nackdel för vissa är att det praktiskt taget inte finns någon möjlighet till kontinuerlig fotografering. Wi-Fi- och NFC-anslutning är ett välkommet tillskott.

Tillverkare

Canon

PowerShot G1X Mark II

Medelhög prisnivå*

35100

Storlek, tum

18,7×14

12,8

ISO-känslighet**

100-12800

Objektiv och fokus

Equ. Brännvidd, mm

24-120

Zoom, förstoring tillval ./digital

5x/4x

Fotoinspelning

o

Inställning av bländare

2-3,9

Manuell fokusering

+

Makroläge, MDF, cm

5

60-1/4000

Program för scener

7

+

S-mode

+

+

+

Ombord

Flash-enheter, m

0,5-6,8

Anslutning

extern blixt

+

+

+

1920×1080@30p

Filmljud

+

3,0

LCD-skärmens upplösning, tusentals pixlar

1040

Internt minne, MB

Li-ion 240

116x74x66

558

2/12/2014

Canon PowerShot G7 X

Canon PowerShot G7 X

20,1 megapixel 24-100 mm 4,2x 3″ 30 300 krona.

Nya G7 X är Canons försök att ytterligare segmentera den stora Power-shot-klassen i det övre segmentet. I S-seriens fickformat har utvecklarna försökt att i möjligaste mån matcha kvaliteten och funktionaliteten hos Gx X-modellerna. Den fysiska möjligheten att kombinera en relativt liten kropp med en stor 1,5-tums sensor är inte tillgänglig, och därför fattades ett ganska okarakteristiskt beslut: att vända sig till tredjepartsutvecklare. Canon har alltså skaffat sin första kamera i ett tumformat. Bakgrundsbelyst CMOS-teknik ger stillbilder på 20 megapixel och Full HD-video med progressiv skanning på upp till 60 fps. Med en sådan sensor har G7 X inte många konkurrenter: tre generationer av Sony RX100 och den nya Panasonic FZ1000. Kameran sticker ut mot denna bakgrund med sin mer intressanta optik. Den har det bredaste zoomområdet men ändå den högsta maximala bländaröppningen.

En kontrollring omger objektivet, som först användes i kameror i Power-shot S-serien. Detta designelement har dock utvecklats avsevärt sedan dess. För varje fotograferingsläge uppmanas användaren att välja ett av flera alternativ, som kan ändras genom att vrida på ringen direkt. Det kan vara exponeringsvärdet, brännvidden eller fokusavståndet, korrigering av färgtemperaturen och till och med graden av dynamiskt omfång. Nästan alla kamerans knappar kan omfördelas till funktioner som du vill att fotografen ska utföra. Så när det gäller anpassning kan G7 X lätt hävda sig mot de etablerade ledarna på området – Olympus och Ricoh. Den enda inställning som inte kan ändras med hjälp av rattar och hjul är exponeringskompensation. I Power-shot G-seriens bästa tradition har den ett separat klickhjul som är snyggt placerat under lägesratten. Förutom ringen runt objektivet, ett hjul på baksidan och några knappar med förinställda och omkonfigurerbara funktioner har kameran ett pekskärmsgränssnitt. 180 graders skärmen är beröringskänslig och programmenyn är optimerad för navigering och ändring av inställningar med fingrarna.

Med en inbyggd blixt med ett styrnummer på 7 är kamerans pulsade ljuskapacitet begränsad till. Detta kan ha gjorts medvetet för att dela upp kameraserien i olika segment. Det är uppenbart att det skulle vara svårt att montera en varmsko på en smal överpanel. Men det finns inte heller någon fjärrkontroll för Speedlite-serien.

Tillverkare

Canon

PowerShot G7X

30300

Storlek, tum

1,0

20,1

ISO** Ljuskänslighet

125-12800

Objektiv och fokus

Eqv. Brännvidd, mm

24-100

Zoom, förstoring opt./digital

4.2x/4x

Skjutning

o

Bländarvärde

1,8-2,8

Manuell fokusering

+

Makroläge, MDF, cm

5

40-1/2000

Program för scener

7

+

S-läge

+

+

+

Drift ombord

Blixtljusets räckvidd, m

0,5-7,0

Anslutning av

extern blixt

+

+

+

1920×1080@60p

Videoljud

+

3,0

LCD-skärmens upplösning, tusen pixlar

1040

Internt minne, MB

Effekt *****

Li-ion 310

103x60x40

304

Datum för det första tillkännagivandet

9/15/2014

Canon PowerShot G16

Kompaktkameror

Canon PowerShot G16

12 MP 28-140 mm 5x 3″ 21 800.

Till skillnad från de senaste X:orna ser PowerShot G inte lika attraktiv ut som sina föregångare, som var de obestridda flaggskeppen i Canons kompakta serie under de senaste 15 åren. Det är dock inget skäl att avskriva det.

I dessa utmanande tider känns skillnaden på nästan 9000 krona jämfört med G7 X nästan som en avgrund. G16 är visserligen sämre när det gäller bildkvalitet, men den är betydligt snabbare och betydligt mer lyhörd när det gäller kontrollerna. Autofokus med kontrastdetektering har mindre fördröjning och misslyckas mer sällan. Så 5,7 fps i kontinuerligt fotograferingsläge med spårningsfokus fungerar bra för kameran. Med fast fokus kan G16 ta mellan 12,2 och 9,3 bilder per sekund i en praktiskt taget oändlig serie.

5x supervidvinkelzoom, inte lika bred som på de högre modellerna, men längre i teleläge. Låt oss säga att det gör porträttfotografering mer intressant. Det minsta fokusavståndet med dessa objektiv är bara 1 cm. Du kan inte komma upp till fullt normalt fotograferingsavstånd med G16 utan att göra några ändringar, men den ger dig betydligt bättre närbilder av mindre motiv än vad G1 X Mark II och G7 X har att erbjuda. Lättviktsoptik kompletteras av en kort slutartid på 1/4000s och ett inbyggt ND-filter som kan anslutas och som reducerar exponeringen med 3 steg. Med en extern blixt kommer blixten att synkronisera över hela slutartidsintervallet; den inbyggda blixten synkroniserar endast upp till 1/2000 s, men även detta är tillräckligt i de flesta fall. Tack vare den här funktionen kan fotografen, även i soliga förhållanden, använda sig av omgivande ljus och arbeta med minsta möjliga GRIFF för G16.

Trots att kameran har varit ute i över ett år använder den redan det numera populära 5-axliga vibrationskompensationssystemet med 3,5 EV-stop. Det är bevisat i filmläget, som också är ganska bra, både när det gäller kvalitet och funktionalitet. Och det är där som G16 slår G1 X Mark II.

När man jämför den här kameran med G7 X är det svårt att överträffa den tätare integrationen i EOS-systemet. Detta är idealiskt för fotografer som redan har en Canon SLR och som vill ha ett mindre och lättare komplement: det nuvarande flaggskeppet kan vara för tungt för dessa användningsområden.

Förutom en omfattande arsenal av mer eller mindre konventionella fotograferingslägen har kameran en uppsättning astrofotografiprogram. G16 exponerar och överlappar bilderna självständigt för att fånga tydliga bilder av stjärnhimlen eller en stjärnspårseffekt. Den kan till och med ta spektakulära astronomiska tidsstegsupptagningar – eller rättare sagt, den kan själv sätta ihop bilderna till ett klipp när den tar tidsstegsupptagningar. Det är enkelt att fånga normala scener med samtidig inspelning av två bilder i RAW-format med olika bildförhållande. Integrering av en trådlös data- och styrmodul.

Tillverkare

Canon

PowerShot G16

Medelpris*

21800

Storlek, tum

1/1,7

12,1

ISO**-känslighet

80-12800

EQ. Brännvidd, mm

28-140

Zoom, förstoring opt./digital

5x/4x

Skjutning

o

Bländarvärde

1,8-2,8

Manuell fokusering

+

Makroläge, MDF, cm

1

250-1/4000

Program för scener

7

+

S-läge

+

Läge M

+

+

Inbyggd prestanda

blinkar, m

0,5-5,0

Anslutning av

extern blixt

+

+

+

1920×1080@60p

Ljudvideo

+

3,0

LCD-skärmens upplösning, tusen pixlar

922

o

Internt minne, MB

Li-ion 360

109×76×40

356

Datum för tillkännagivandet

8/22/2013

Canon PowerShot S120

Canon

Canon PowerShot S120

12 MP 24-120 mm 5x 3″ 16 900.

PowerShot S120 och G16 förhåller sig till varandra på samma sätt som G7 X och G1 X Mark II: ungefär samma elektronikprestanda, presenterad i fickformat i det ena fallet, i en större men mer ergonomisk kropp med större expansionsmöjligheter i det andra fallet. I kamerans hjärta finns den högpresterande Digic 6-processorn och en 1/1,7-tums CMOS-sensor med relativt få fotodioder, men med en respektabel ljuskänslighet och signal-brusförhållande. Den mindre inkarnationen av G16 har samma snabba kontinuerliga fotograferingshastighet, liksom noggrannheten och hastigheten i autofokusen.

Eftersom designen av G7 X är baserad på PowerShot S120 gäller allt som nämnts ovan om designen och kontrollfunktionerna i den äldre kameran även för den yngre kameran. Den enda skillnaden är att det finns en inbyggd pekskärm, inte en svängbar sådan. Dessutom är upplösningen för den tre tums sensorn lägre med 922 000 punkter, men enligt vår åsikt skulle skillnaden med 1 044 000 punkter inte vara så avgörande.

Reproducerar hela utbudet av G16-program, inklusive astrofotovideo, och har en nästan fullständig manuell inställning av den högre kameran. Stöder HDR-bildtagning i 3 automatiska exponeringar med hög hastighet, så att du kan undvika att använda ett stativ och ändå få bilder utan oönskade dubbelexponeringar.

Naturligtvis har den mindre kroppen inte gjort det möjligt för kameran att ha alla nödvändiga knappar och hjul, men deras brist kompenseras av pekskärmen. Dessutom är de återstående knapparna ganska stora, så du har mindre problem med att använda kameran med handskar på. Ingen blixtsko – endast inbyggd blixt. Utvecklarna har inte glömt att integrera ett Wi-Fi-gränssnitt, genom vilket kameran kan ta emot data från en mobil enhet utrustad med GPS eller GLONASS om platsen där bilderna togs. Mobilprogramvara för Apple iOS och Google Android ger fjärråtkomst till en rad kamerainställningar. Den mest betydande fotografiska skillnaden med S120 är den bredare än G16, men mindre ljusstarka 5x-zoomen. I teleläge, maximal bländare stängd till f/5,7. Men priset på enheten har visat sig vara mycket mer tillgängligt än andra representanter för ett seniorsegment av en linje Canon PowerShot.

Tillverkare

Canon

PowerShot S120