...

Samsung UE46F8500 TV recension

Här är en annan ny produkt från Samsung 2013 – Smart TV UE46F8500. Den tillhör senior eight-serien och har därför med sig det sydkoreanska företagets mest avancerade utveckling.

Samsung

Samsung UE46F8500 TV

Utseende

Samsung Smart TV UE46F8500 är en ögonsten vid första ögonkastet. Modellen sticker inte bara ut från konkurrenterna: Bland hela den åttonde serien har den inga motsvarigheter, endast dess storebror, 55-tums motsvarigheten. En sådan exklusivitet hos en nyhet beror på att den har en ovanlig form. Den är utformad som två bågar med en jämn kurva, som officiellt kallas Lip Stand. Designlösningen drar till sig ögat, och det är en viktig faktor för att någon ska kunna.

Trots förekomsten av ljusa ljusa färger är hela UE46F8500 strikt och lakonisk. De äldre plasmamodellerna som presenterades på CES 2013 är förresten utformade på samma sätt. Samsung kallar denna stiltrend för Metallic Magnum. Traditionellt har LED-matrisens kropp en minsta tjocklek. Vårt testobjekt har ett syskon – UE46F8000AT. Tekniskt sett är de tvillingar, men den största skillnaden är designen.

Alla kontakter är koncentrerade på baksidan. Här finns 4 HDMI-portar, 3 USB-ingångar, en komposit- och en komponentingång vardera, en digital optisk utgång, tre antenningångar en för mark- eller kabel-TV och två för satellit-TV , en infraröd utgång, ett standard 3,5 mm-ljuduttag och ett Ethernet-uttag för LAN-anslutning och Internet. Du kan inte begära mer. Det finns också en inbyggd WiFi-modul.

Videoteknik

Som en nyhet 2013 kommer Samsung UE46F8500 med en ovanlig fjärrkontroll. Den numeriska knappsatsen har försvunnit. På manipulatorns yta finns det mycket få knappar: de flesta åtgärder föreslås utföras med hjälp av pekplattan. Den senare har en behaglig yta som gör det möjligt för fingret att glida lätt över beröringsblocket. Den har också stöd för fem tryckriktningar – en på var och en av de fyra sidorna och ytterligare en bekräftelse i mitten.

Kanaler kan skrivas in direkt på pekplattan – rita bara det eller de nummer du vill ha. Det är också möjligt att ange kanalnummer tack vare det digitala fältet på skärmen, som måste navigeras med hjälp av touchkontrollen. UE46F8500 har ett bra minne och gör så småningom en lista över favoritkanaler, övergången till vilken förenklas.

Bild

Du kommer inte att kunna hitta bättre bildkvalitet i 1920 x 1080-upplösning på Samsungs LCD-matriser. En av de viktigaste teknikerna anser tillverkaren själv vara Ultra Clear Panel. Det är en uppsättning parametrar som är utformade för att öka bildens ljusstyrka och kontrast, men framför allt användningen av en speciell beläggning som består av lager med olika brytningsindex. Denna funktion bidrar till att minska intensiteten av reflekterat ljus. Mindre distraktion från bländning från andra ljuskällor och en blank skärm.

En annan egenskap hos den nya panelen är 1 000 Hz-tekniken. Samsung-representanter har inte avslöjat den verkliga skärmens uppdateringsfrekvens på länge, men den nya tekniken håller bilden skarp även i de mest snabba lägena. Detta gäller både för 2D- och 3D-innehåll. När det gäller TV-apparater i den åttonde serien bör detta noteras separat, eftersom den aktiva stereoskopi som används i LED-matriser halverar den faktiska frekvensen.

Micro Dimming Ultimate förbättrar det svarta djupet. Dess funktion bygger på att enskilda LED-bakgrundsbelysningsenheter avaktiveras. Aktiviteten i detta system kan lättast spåras genom att bakgrundsbelysningen dämpas kraftigt, t.ex. när man väljer bildkälla: när man byter bildkälla försöker TV:n att göra skärmen så svart som möjligt. Ofta hjälper det, särskilt i de mörkaste scenerna. Men om det finns en ljuspunkt bredvid svart blir effekten inte lika positiv. LED-bakgrundsbelysningen är utformad så att den endast kan stängas av i stora block. Om den enskilda modulen inte har avaktiverats kommer den därför inte att uppnå maximalt svart djup.

Samsung

Wide Color Enhancer Plus är ansvarig för att förbättra färgåtergivningen. Samsung UE46F8500 är okej med det: bilden blir lush. Grunden för denna teknik bygger på en enkel effekt. TV:n försöker dämpa ljusstyrkan i de mest mättade färgerna något för att undvika att de blir bleka. Detta gäller främst de tre grundfärgerna – rött, grönt och blått. Därför är det särskilt roligt att titta på panoramabilder från djurlivet på de nya TV-apparaterna i den åttonde serien.

Menyn för bildinställningar i det nya gränssnittet gör det enkelt att ställa in de inställningar du vill ha. Den sydkoreanska tillverkaren har försökt att förenkla allt som rör kontrollen. Detta gäller inte bara fjärrkontrollen utan även den övergripande menystrukturen. Alla objekt är logiskt uppställda och på rätt plats finns tips. Den vänliga användarupplevelsen förbättras ytterligare av trevlig grafik och smidig, men snabb växling – inga fördröjningar.

TV-apparater

Smart eller inte Smart?

Bland liknande paneler är Samsungs åttonde serie förmodligen den smartaste. Idag har UE46F8500 lärt sig att förstå dina önskemål inte bara med fjärrkontrollens knappar utan även med rösten. Det som är särskilt trevligt är att modern teknik har lärt sig att tala Svenska. Order kan ges till TV:n, en extra mikrofon är inbyggd i själva fjärrkontrollen, och i det senare fallet är det ibland lättare att koppla samman en människa och en artificiell intelligens. Det är i alla fall en bra högteknologisk leksak – om än inte billig.

När knogarna är trötta och fjärrkontrollen är långt borta behöver du inte slösa tid på att leta efter den. Alla kontroller finns inom räckhåll för dig. Med en inbyggd kamera, som är placerad ovanför den övre ramen, känner TV:n igen en specifik uppsättning funktioner som uppnås genom att peka med handflatan på en viss ikon på skärmen. Svep händerna för att zooma in och ut, knip för att zooma ut med två nävar och du kan till och med ”gilla” ditt Facebook-konto med ett enkelt slag med tummen.

Du behöver inte röra dig alls för vissa funktioner: UE46F8500 kan känna igen registrerade användare. Den här funktionen är praktisk för att logga in på ditt Smart Hub-konto. Du kan använda Facebook-, Twitter- och YouTube-konton i det senare fallet. Appar är en annan viktig del av en smart TV. Antalet program är litet, men i Samsung Apps Shop finns det för närvarande mer än 600 program tillgängliga. Det finns användbara små saker som väderprognosen och fascinerande spel. Videotjänster som BBC News, ivi eller Play: filmer är nyckeln.

Den sista punkten på Smart Hub: lagring av foton, video och musik. Avancerad multimedieförmåga är praktisk för din underhållning. Du kommer att älska webbläsaren, som låter dig njuta av webbinnehåll på en 46-tums högkvalitativ skärm. Användaren kan köra videor som är inbäddade i sidor. Navigering på webben blir mycket enklare tack vare fjärrkontrollens pekplatta. Så sent som förra året kunde du inte njuta fullt ut av webbsurfing på grund av avsaknaden av en praktisk mus, och även om pekplattan inte kan ersätta en mus har de nya Samsung TV-apparaterna en riktigt praktisk kontroll. Du kan också använda gester igen.

Skrivning sker på det enda möjliga sättet – genom att röra igenom alfabetet med fjärrkontrollen. Det här är exakt överdrivet: varje svep flyttar markeringsområdet med bara en position. Det enda du kan göra är att skriva in adressen till webbplatsen. Trådlöst tangentbord från tredje part löser problemen, bra att UE46F8500 har gott om USB-portar.

Evolution Kit är ett valfritt tillägg för extra kraft i prylarna. I en liten svart låda gömmer sig en fyrkärnig processor, 1,5 GB RAM-minne och ett flashminne på 4 GB. Den här enheten kan ge din TV nya funktioner och ny teknik. När det gäller UE46F8500 är det inte meningsfullt att köpa den ännu: den smarta tv:n kan redan utföra alla operationer som är tänkbara idag. Men om ett eller två år kommer ägaren att kunna uppgradera till de nya modellerna från 2014 eller 2015. Vi bör också nämna Skype-stödet: vi har länge drömt om att kunna ringa videosamtal från vår soffa.

Standardspelare

Denna Samsung klarar nästan alla videoformat och behållare som du kan hitta. Listan över officiellt stöd sträcker sig över flera sidor: 3GP, AVI, ASF, FLV, M2TS, MKV, MOV, MP4, MPG, MTS, SVI, TS, TP, TRP, VOB, VRO, WEBM, WMV. Faktum är att även de komplexa M2TS-filer som används på Blu-ray fungerar utan problem. Vi behöver inte ens nämna de populära AVI- och MKV-filmerna: den kraftfulla processorn kan till och med hantera filmer med en strömningstäthet på över 50 Mbps, vilket är ganska ovanligt i sig självt. Filens enorma storlek kommer inte att bli en begränsning: den smidiga uppspelningen och möjligheten att spola tillbaka kommer att bevaras.

Ljud

Förutom de två konventionella 20W-högtalarna har F8500-serien två 10W-subwoofers. Gör att du kan fylla scenen med massor av bas. Även utan högtalare har du alla verktyg du behöver för att få igång din TV.

Slutsats

Från och med 2013 har Samsung UE46F8500 den största mängden teknik och en utmärkt kvalitet på genomförandet. Den högkvalitativa bilden kompletteras av ett högtalarsystem med två subwoofers som inte är dåligt för en sådan smal modell. Den inbyggda mediaspelaren hanterar praktiskt taget alla videoformat. TV:n behöver inga externa informationskällor, eftersom den kan söka i det globala nätverket efter intressanta filmer. Särskilda appar och en praktisk webbläsare för att hjälpa dig. Samtal med vänner och familj via Skype ger också positiva känslor. Höjdpunkten i F8500-serien av LED-tv-apparater är den fantastiska, eleganta designen.

Samsung UE46F8500Samsung UE46F8500_3 TV recension