...

Recension av Sony A6000 spegellös kamera

Sony A6000 är ny, men den är ett utmärkt exempel på den senaste trenden inom amatörfotografering, som går bortom den psykologiska gränsen på 1000 dollar. Prislappen har höjts på alla möjliga sätt och kameran har utrustats med ett maximalt antal funktioner. Den inbyggda sökaren är liten, men den inbyggda OLED-matrisen visar en och en halv miljon punkter. Den har en närhetssensor som automatiskt växlar displayen till okulardisplayen.

Spegellösa kameror

Sony A6000 digital kompaktkamera med utbytbar optik

24.3MP 16-50mm F3.5-5.6 3″ $1030

Dagens amatörfotografer vill dock hellre rama in och navigera i menyerna med hjälp av den 3-tums vinklingsjusterbara skärmen. Kameran erbjuder olika mjukvarugränssnittsalternativ för användare med olika kunskapsnivåer och krav, och kommer därför att vara tillgänglig för nybörjare utan att försumma behoven hos erfarna fotografer. De senare är utrustade med bland annat 2 hjul och 6 funktionstangenter, till vilka du kan tilldela olika inställningar från en lista med 47 objekt.

A6000 snålar inte på integrationen av ett hybridautofokussystem. Utvecklare hävdar att kameran för närvarande skärper mycket snabbare än alla APS-C-konkurrenter. Fasensensorerna är utspridda över nästan hela ramen, med totalt 179 par. På detta sätt kan systemkamerorna jämföras med spegelreflexkameror, där siktepunkterna tenderar att samlas runt centrum. Dess Bionz X-processor, som lånats från A7, ger den hastighet som krävs för kontinuerlig autofokus med 11 bilder per sekund.

A6000 har inbyggt Wi-Fi, kompletterat med ett NFC-chip. Dess funktionalitet kan förbättras ytterligare med mjukvarumoduler som kan köpas och laddas ner i den egenutvecklade PlayMemories-butiken direkt från kamerans gränssnitt.

Av apparatens betydande nackdelar kan endast en kort batteritid nämnas.