...

Recension av Sony Alpha A7S spegellös kamera

Sony Alpha A7S är den tredje ”systemkameran” som stöder 4K-inspelning, den andra som gör det med en 35 mm-sensor och återigen den första som använder hela sensorns bredd för videoinspelning och som fångar signalen ”ärligt” från varje diod, utan att välja enskilda celler eller grupper av pixlar. Inte minst på grund av detta kunde skaparna av kameran uppnå en otrolig ljuskänslighet med en anständig bildkvalitet.

Digital kompaktkamera med utbytbar optik Sony Alpha A7S

12.2MP – 3″ NY

Och det gäller både i stillbilds- och videoläge, där kameran med en känslighet på 102 400 ISO verkligen kan förvandla dag till natt. Allt detta kompletteras av ett uppgraderat kontrastskärpningssystem som kan arbeta vid -4 EV.

I likhet med de andra modellerna i A7- och A7R-serien, med samma robusta kropp, utmärkta sökare och avancerade inspelningskontroller, är A7S i första hand utformad för att vara en videokamera avsedd för professionell användning i ett system med lika professionella specialiserade enheter. Till exempel är inspelning av 4K-videoformat QFHD 3840×2160 pixlar med 4:2:2 färgsampling endast möjlig när du skickar ut en videoström via HDMI till en extern inspelare. Kameran kan använda gammafunktionen S-Log2 under inspelning. Tack vare den utökas videons dynamiska omfång upp till 1300 %, men videor måste i detta fall färgkorrigeras ordentligt. Valfria XLR-kontakter gör det möjligt att ansluta kameran till dedikerade inspelningssystem.

I en lättviktsversion utan tillägg från tredje part har A7S stöd för 1080@60p-upptagning på ett SDXC-kort, 1280×720 bilder med upp till 120 bilder per sekund, samtidig fotografering i full och låg upplösning. I det här fallet kommer det första klippet att användas för bearbetning och slutredigering, medan det andra klippet kommer att användas i demonstrationssyfte. Kodning stöds i de vanligaste AVCHD- och MP4-formaten samt i XAVC S, som är utformat för att producera video med minimal förlust. Viktiga funktioner för en professionell kamera som tidskod, zebra, profilering av ljusstyrka, gamma och färgton finns i sin helhet, liksom ett antal andra verktyg.

Med den här kameran erbjuder Sony en ny, speciellt utformad för videografer FE 28-135 F4 Power Zoom. Ett inbyggt kompendium, tandade kontrollringar för att överföra rotation från den automatiska iris-, zoom- och fokuskontrollen samt kolossala mått i jämförelse med kameran, förstås är dess kännetecken. Och den har sin egen zoom-enhet. Zoomhastigheten kan justeras med hjälp av spaken på själva objektivhuset.